onsdag 7 september 2011

2011-09-07

Så trött!
I morse läste jag i min gravid-träningsbok om förlossningsdepression. Där stod att det vanligaste symtomet är sömnlöshet och det är nästan så jag undrar om jag har fått en släng av det här redan före förlossningen! Det är inte klokt, jag som verkligen aldrig har haft problem att sova - nu som gravid händer det natt efter natt efter natt att jag vaknar kanske vid klockan 4 på morgonen och sedan inte kan somna om trots att jag är helt slut. När morgonen sedan väl kommer är jag precis färdig av sömnbrist och sedan blir det en utmaning som heter duga att komma igenom dagen utan att rasa ihop lagom till lunch. Eftermiddagarna är värst - då är jag nästan som i koma, som nu ungefär, och med tröttheten kommer också huvudvärken som ett brev på posten.

Enligt boken ska de här symtomen främst bero på oro och det låter lite märkligt tycker jag eftersom jag åtminstone inte medvetet oroar mig nämnvärt för det här med att vara gravid eller att bli förälder. För min del är det i stället andra saker som gnager, som bröstundersökningen - varför måste man ens göra en ny undersökning om det man har är helt ofarligt?? Vad döljer de för mig? - och tandoperationen och saker på jobbet som gör mig stressad. Så nej, jag vet inte vad sömnlösheten beror på men jag önskar att det ska bli bättre för jag behöver verkligen få min vila.

Idag är det cykelträning och jag ska i alla fall släpa mig dit, trots att jag egentligen gärna hade åkt raka vägen hem och däckat på soffan. Men träningen brukar ge energi så jag ska göra ett försök, även om jag inte lär gå för fullt - det är tydligen inte heller rekommenderat nu när jag är så pass mycket gravid. Men snart är halva veckan gjord och sedan är det helg och sovmorgon igen - jag längtar!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida