måndag 29 augusti 2011

2011-08-29

Dags att börja ta det lugnt?
Jag är kluven: jag mår ju i princip som vanligt, jag känner mig inte tröttare eller svagare eller något sånt. Men jag inser också att jag nu är gravid i vecka 16 och det betyder att kroppen påverkas på olika sätt. Om det bara var upp till min egen känsla så skulle jag med glädje fortsätta träna på samma nivå som vanligt så länge jag klarar av det. Men är det nyttigt för kroppen?

CN lånade ut en bok om träning och graviditet till mig i lördags. Väldigt bra eftersom jag faktiskt tycker det är svårt att hitta bra information på nätet och det här är ett så viktigt område för mig. Jag tror som princip att det som känns bra är bra. Så länge jag inte gör något som gör ont eller som känns konstigt så tror jag inte att det är dåligt för mig. Men jag kanske ändå ska börja ta det lugnare framför allt när jag styrketränar. Kanske måste jag inte vara den tjejen som lyfter tyngst i salen på body pump?

I fortsättningen ska jag nog börja minska på vikter vid övningar där jag står upp: benböj, rygg med frivändning och utfall. Om några veckor ska jag nog inte göra utfall alls, utan välja vanliga benböj som ger en stabilare övning med höfterna i linje i stället för i obalans, just för att skona bäckenet som ju antagligen tar mycket stryk ändå. Jag vill verkligen inte få ont och problem längre fram utan kommer att göra allt för att må bra hela vägen fram till förlossning, och därefter också förstås.

U frågade i lördags, lite obetänksamt, om jag hade tagit farväl av min platta mage. Det har jag givetvist inte gjort, utan jag säger bara "på återseende, vi ses igen till nästa sommar". Mitt mål - som jag minsann tänker uppnå - är att kunna ha samma kläder nästa sommar som jag har haft i år. Jag hoppas kunna börja träna så snart som möjligt efter förlossningen, så fort jag mår bra och känner mig någorlunda stark igen så vill jag köra igång med det som känns bra. Löpning är ju inte min grej, men cykla och promenera kan jag göra och det tänker jag också sätta igång med, och även styrketräning förstås. Att få barn betyder inte att man inte kan träna och hålla sig i form.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida