tisdag 19 oktober 2010

2010-10-19

Dags att ta beslut
Jag har våndats och tänkt och tänkt över jobbet. Jag vet att jag inte är nöjd med den situation jag har idag. Min lön är alldeles för låg, jag tycker inte att branschen är rolig och hela företaget och tjänsten har utvecklats åt ett håll jag inte hade hoppats på. Nu är det dessutom snart dags för oss att flytta till nya lokaler med sämre läge än det nuvarande - var är inte beslutat men alla alternativ vi har idag innebär försämringar - och det gör att min anledning till att stanna här blir ännu mindre. Så det är helt klart så att jag ska byta jobb, när det nu blir. Jag vet inte vad framtiden innebär - ska vi försöka få barn? Hur lång tid kommer det ta i så fall, är det läge för mig att stanna här till dess eller ska jag byta oavsett? Det är mycket som ska falla på plats nu.

För jobbet jag sökte igår kände jag att de blev jätteintresserade av mig och jag tror nästan att det var snudd på att jag skulle ha blivit erbjuden en anställning om jag bara hade velat det. Å andra sidan var det helt enkelt för många saker som inte stämde och min magkänsla sa helt enkelt att det inte var läge att gå just dit. I morse mailade jag och tackade för mig och fick nästan direkt ett telefonsamtal tillbaka från VD. Han ville veta mina skäl till att dra mig tillbaka och jag förklarade: jag vill jobba på ett större företag med fler kollegor, jag kände att tjänsten var alltför inriktad på att bara arbeta med kampanjer och inte så mycket mer, och framför allt var det svårt att få till tillräckligt bra villkor rent ekonomiskt. VD'n sa inte emot mig så jag tror att jag hade rätt uppfattning. Men han beklagade ändå mitt beslut och sa också att han var övertygad om att jag skulle kunna hur gå långt som helst, han hade fått ett jättebra intryck och önskade mig all lycka i framtiden. Det var verkligen roligt att höra, en jättefin komplimang som gjorde mig glad!

Så nu är det som det är: jag är tillbaka på ruta 1, kvar på jobbet utan annat på gång. Så länge det nu varar - vi får se. Nästa vecka ska jag ha utvecklingssamtal. Det ser jag inte fram emot och jag vet att det beror på dåliga erfarenheter - först säger chefen ingenting och sedan får man en utskällning när man minst väntar det. Det har aldrig hänt mig på det här företaget men obehagskänslan sitter i likafullt. Jag har dessutom en tendens att alltid själv ta på mig skulden för det som inte fungerar bra. Å andra sidan - här är det många saker som inte beror på mig och trots det känner jag mig som en dålig människa för att jag inte klarar det bättre. Här är lönerna usla, utvecklingsmöjligheterna dåliga och ledningen osynlig. Är det min sak att lösa det och se till att jag blir en stjärna ändå eller är det någon annan som också har en del i det? Jag vet inte, men jag vet att utvecklingssamtalet kommer att oroa mig tills det är över.

Träningen gick hyfsat bra igår. Min draghäst B var tillbaka och vi hjälptes åt att dra under passets gång. Det var riktigt, riktigt jobbigt: långa körningar på flacken och i berg, mellan tio och tretton minuter i stöten utan någon som helst vila passet igenom. Sjukt jobbigt och det kräver verkligen disciplin och järnvilja för att man ska kunna ta sig igenom. I morgon är det dags igen och jag vet att jag behöver den här träningen så jag ska gå dit och kämpa igen.

Det är tomt hemma nu när katterna är hos RL. Det är liksom tyst och inte så levande som när de är hos oss, men samtidigt vet jag ju att det har det toppen hos honom. Jag och U ägnade lite tid åt Ecuador efter middagen. Vi gick igenom offerterna vi har fått och skickade tillbaka lite frågor till de som var mest intressanta. Just nu lutar vi åt en lokal arrangör som verkar billigare än de svenska. Snart ska vi vara klara att boka - härligt!

En annan sak vi ska planera är om vi ska hitta på något särskilt när vi firar fyra år i slutet av november. November är ju inte den bästa tiden, mest bara mörkt och kallt. Men kanske är det då man som bäst behöver något att se fram emot, ett litet miljöombyte även om det är aldrig så kort. Vi funderar faktiskt på att åka till Visby över en helg. Jag vet inte hur det är där i slutet av november - kallt och blåsigt, antagligen, men kanske är det ganska trevligt ändå. Vi får se vad det blir.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida