måndag 6 september 2010

2010-09-06

Vardagslunk
Helgen kändes lång men nu när det är måndag igen känns det som att jag inte har varit ledig alls... så är det, vardag igen och helgerna går lika fort som alltid när det väl kommer omkring.

Fredagen var en riktig skitdag på jobbet - ingenting fungerade och det enda jag ville var att åka hem och vara ledig. Idag känns lite lite bättre men ändå, segt att vara här - allt är som vanligt igen. Jag var tröttare än tröttast i fredags så det blev inte mycket till aktivitet på kvällen. Hem, laga middag och se en film i soffan var vad vi orkade med.

På lördagen gick vi upp tidigt, för R skulle komma och lämna katterna hos oss. R ska köra en större husrenovering nu och då känns det vettigt att katterna är på annat håll - alla bullrande maskiner skulle väl skrämma livet ur dem annars. Det var roligt att få hem katterna igen och det märktes att de var glada att se oss också!

Vår plan för lördagen var annars att plocka svamp. På eftermiddagen åkte vi iväg till Tyresta Nationalpark utrustade med gummistövlar och svampknivar. Urskogen i Tyresta borde vara perfekt för svamp, och visst fanns det en hel del svamp men däremot i stort sett ingenting som vi kände igen och vågade plocka. Skörden blev minst sagt klen så det var tur att vi hade kvar så mycket torkade trattkantareller efter tidigare år. Det blev en svampmiddag ändå, men inte mycket nyplockat. Men skogsturen var skön i alla fall - lite miljöombyte och natur är aldrig fel.

Även söndagen var lugn och skön. Vi hade planerat att titta på tapeter, men butiken Björklund & Wingqvist var märkligt nog stängd på söndagar. Det blev en promenad runt på Kungsholmen i stället, och vi avslutade med fika på The Muffin Bakery - en härlig latte och världens största muffins med hallon, päron och kardemumma.

Jag hör vissa som pratar om att de blir deprimerade efter bröllopet, saknar planeringen och allt annat. Inte jag kan jag säga - både jag och U tycker tvärtom att det är jätteskönt att slippa tänka på det och faktiskt kunna fokusera på annat i stället. Vi har en hel massa planer inför hösten och vintern och att äntligen komma igång med vår inredning är nog det jag ser fram emot mest, och så planera resan till Ecuador förstås. Jag har anmält mig till fortsättningskursen i spanska - termin 2 i hög takt - och håller ständigt igång med att läsa på och repetera så att jag ska klara kursen bra när den väl drar igång.

När det gäller inredningen har vi en massa idéer. Vi funderar på att sätta upp en riktigt färgstark tapet på väggen vid köksbordet, den väggen som man ser mest i det rummet. Vit botten ska det vara, men sedan något riktigt synligt till det - det skulle bli ett lyft för rummet tror jag! Dessutom har Stalands fått in ett soffbord som ser lovande ut, vitt, ovalt och med en underskiva som sitter relativt högt - precis vad vi har önskat oss. Det måste spanas in live. Sedan är det ju mattor till våra två mindre rum, lampor till arbetsrummet, hallen och köket, gardiner och nya köksmöbler som står på önskelistan. Det kommer att bli full fart!

Igår räknade vi äntligen ihop hela kostnaden för bröllopet. Puh, att säga att det blev dyrt är ju årets underdrift. Vi var 71 personer och vi höll inte igen så det är inte konstigt att kostnaden har blivit så pass hög, men ändå - galet mycket pengar är det, och då valde vi ändå billiga alternativ till exempel när det gäller mina kläder, blommorna och frisören. De dyraste posterna, förutom festen, är ringarna och fotografen, men det är också de sakerna vi ju kommer att ha kvar efteråt också. Ringarna kommer vi att använda hela livet och fotografen har också varit viktig för oss eftersom en stor del av våra minnen från dagen kommer att finnas just där. Men det är tur att vi inte gör sånt här ofta för då hade vi verkligen ruinerat oss!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida