tisdag 6 april 2010

2010-04-06

Årets påskfrossa
Påskhelgen har kommit och gått, långa sköna dagar som ändå går så fort trots att vi har haft dubbelt så mycket ledig tid som vanligt. Jag jobbade hemma halvdagen på skärtorsdagen och det var jätteskönt - det känns som att den lediga tiden blir längre bara genom att jag slipper de vanliga resorna till och från kontoret. U kom också hem tidigt och vi åkte iväg till Kungens Kurva för att spana bokhyllor och sängbord. Otroligt nog hade vi tur den här gången - vi som har letat sängbord över halva Sverige, nu hittade vi hela två modeller som skulle fungera bra för oss. En av dem ska vi slå till på, förhoppningsvis redan till helgen! Äntligen!

Bokhyllor hittade vi också - vanliga hederliga Billy från Ikea. Vi har tittat på finare, dyrare, mer designade alternativ, men efter många om och men blev det den gamla klassikern ändå. Vi valde bokhyllorna i bredden 40 centimeter och köpte fyra sådana. Dessutom ska vi ha fyra vitrindörrar för att snygga till hyllorna ytterligare och för hela paketet kommer vi inte att få betala mer än 2 400 kronor - som hittat! Bokhyllorna står i ett av våra små rum och med tanke på att de redan är lite "undangömda" valde vi det billigare alternativet, som faktiskt är riktigt snyggt nu när de är på plats. Jag är nöjd och priset gör inte saken sämre!

På långfredagen åkte vi med TF på dagsutflykt till Kolmården. Det visade sig vara en utmärkt dag för att åka dit - ganska lite folk och vi kunde i lugn och ro gå runt och titta på alla fina djur. Jag är av princip emot djurparker eftersom jag ogillar idén att hålla djur inlåsta i burar. Å andra sidan bedriver både Kolmården och de flesta andra större djurparker seriösa och mycket viktiga avelsprogram, till exempel för den allvarligt utrotningshotade tigern. Det är något att stödja och det är sorgligt men sant att vissa djur antagligen inte skulle existera längre om det inte var för djurparkerna. Varje dag försvinner fler och fler djur och framtiden ser inte särskilt ljus ut på alla håll. Oavsett djurparkernas vara eller icke vara hade vi i alla fall en väldigt skön dag och som vanligt blev jag fylld av positiv energi av att möta alla underbara djur i parken.

Påskafton tillbringade vi hos min familj i Sollentuna. Det blev ett antal timmar med massor, massor av mat och fika samt en otroligt skön lång promenad runt villaområdena - en sån där riktigt skön dag som man kan möta just när våren verkligen är på väg på allvar. På påskdagen höll vi oss hemma större delen av dagen. Vi promenerade, pluggade spanska och fixade med det ena och det andra. På kvällen var det middag hos AP och i samband med det också lite genomgång av diverse saker som hon ska göra sig av med inför sin flytt någon gång under det kommande året. Hon har hur mycket prylar som helst och jag blir nästan knäckt när jag tänker på allt som någon måste ta hand om en dag. Jag hoppas bara att inte just jag och U blir alltför mycket någon här.

Igår skulle C, Ö och SL ha varit hos oss på premiärbesök, men SL blev sjuk så vi fick ställa in besöket. Så är det med småbarn - man vet aldrig. I stället tillbringade jag en stor del av dagen och kvällen hos SS. Hon var pigg, såg ut som vanligt och betedde sig som vanligt. Vi tog en lång, lång skön promenad i snöslasket och var sedan hemma hos henne och värmde oss med mycket mat och dryck och prat. HW var inte där och det var lika bra - han har nog spelat ut sin egen roll i SS' liv nu. Tråkigt men väntat ändå. Det var i alla fall skönt att få umgås med SS så länge. Vi hann med att prata om allt och lite till och det kändes bra att höra att hon fortfarande planerar för framtiden och för det som kommer efter sjukdomen. Det är så man måste tänka och jag är glad att hon gör det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida