måndag 24 augusti 2009

2009-08-24

Helgerna går så fort
Jag är tillbaka på jobbet igen efter helgen. Det känns som att jag knappt har hunnit blinka så blev det måndag igen. Aldrig hinner vi allting vi vill och borde och behöver. Tiden flyger iväg.

Lördagförmiddagen ägnades åt tvätt och städning hemma. Efter lunch åkte vi till C och Ø för att fira SL som fyllde 1 år. Mamma var där också. Av mig fick hon en röd plyschdress med en vit tröja till. Av mamma fick hon förstås mängder av saker - månadssten, tre pussel, kläder, leksaker... Det barnet kommer inte att sakna någonting. Förutom presentöppning så fikade vi och åt tårta och kakor tills vi nästan rullade fram. Jag berättade om att jag och UP har förlovat oss och det blev glatt mottaget av hela familjen - jag tror knappast att någon är förvånad men det är ändå roligt att de blir glada.

Från födelesdagskalaset åkte vi vidare in till stan för att träffa JP och se Cullbergbaletten i Vita Bergsparken med henne. I vanlig ordning var hon sen - hon dök upp precis lagom till att föreställningen började. Som alltid var Cullbergkompaniet fantastiska - de är så exakt tajmade, så perfekta i varje rörelse. Det är imponerande. Efter baletten promenerade vi till Nytorget och åt goda tapas på Sardin. Det var en utmärkt kväll, mycket prat och skönt att bara få umgås i lugn och ro. Även JP fick höra om förlovningen och hon blev jätteglad för vår skull vilket värmde förstås!

På söndagen gav vi oss ut på visningar igen. Vi är väldigt trötta på det båda två nu och har börjat bli lite mer krassa i vårt urval. Det finns till exempel flera jättefina fyror till salu på Lilla Essingen men vi valde att inte ens titta på dem eftersom vi insåg från början att de kommer bli för dyra för oss och därför är meningslösa att lägga tid på. I stället blev det husjakt i Täby. Vi tittade först på en villa i Gribbylund. Den ligger väldigt bra till nära bussen vilket är ovanligt i det området och vi blev väldigt positivt överraskade båda två. Huset var stort och välskött och kändes alltigenom väldigt bra, även om det helt klart skulle krävas en hel del ytskiktsrenovering för att det ska bli bra i min smak. Redan utgångspriset är högt och det talar emot det - dels ett högt pris och dels en hel del jobb. Vi kan tänka oss att bjuda på det men jag tvivlar på att vi får det.

Hus nummer två låg i Visinge och var tråkigt, rent ut sagt. Det är svårt att säga var felet låg men det talade helt enkelt inte till oss. Med ganska mycket jobb skulle det förmodligen bli riktigt bra men det var ändå inte rätt. Hus nummer tre låg också i Visinge och det var bättre - hela undervåningen var jättefin, fräsch och bra på alla sätt. Men tomten var tråkig och instängd och hela övervåningen förutom badrummet var hopplös i planlösningen - i princip tre rum som knappt gick att använda till någonting förutom barnkammare. Det kändes som för mycket slöseri med utrymme så det var inte aktuellt, tyvärr. Vi tog en promenad i närområdet och hittade däremot ett helt nybyggt villaområde som givetvis var helt i min smak, även om det skriker barnvagnsghetto lång väg. Men husen var fina och fräscha även om vi flinade lite åt alla likadana familjer med likadana bilar och likadana barn.

På kvällen kom vi igång lite med vår bröllopsplanering. Vi funderade på datum och gäster att bjuda in och faktiskt blev antalet personer inte alls så stort som jag hade trott - knappt 70 personer. När allt kommer omkring har jag inte alls många som jag vill bjuda längre, eftersom jag har släppt kontakten med så många av partykompisarna. Inte heller UP gick till någon större överdrift så det blev en ganska kort lista trots allt. Det är roligt att UP faktiskt verkar intresserad också - att jag inte kommer att behöva planera allt själv. Det kommer nog bli bra ändå.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida