måndag 3 november 2008

2008-11-03

Kristallkula önskas
Jag har just pratat med min mäklare och jag kan nog säga att jag har vant mig vid att hon är den som bringar dåliga nyheter till mig. Nu har hon börjat diskutera att sänka priset på min lägenhet, från 1 250 000 kronor till 1 100 000 kronor. Jag behöver inte ens fundera på det utan känner direkt att det priset skulle jag aldrig vara nöjd med. Det känns som att jag slumpar bort min underbara, fina lägenhet med utsikten över hela Stockholm till ett skitpris.

Jag tänker och tänker och vet inte hur jag ska göra. Ska jag gå ner till ett mellanläge, kanske 1 150 000 kronor och nöja mig med det? Eller ska jag avbryta hela försäljningen och lägga allt på is tills bostadsmarknaden kommer igång igen? Men när blir det? Kommer det att gå upp inom en snar framtid eller kommer priserna bara att fortsätta sjunka?

En annan fråga är när jag och UP någonsin kommer att kunna flytta ihop. Aldrig? Om ytterligare ett år? Så länge jag inte har sålt min lägenhet så kommer vi inte att köpa något nytt och så länge jag inte har sålt kommer vi inte att bo tillsammans. Då fortsätter allt bara som det har varit hela tiden, med pendlande, flytta kläder och saker och väskor fram och tillbaka. Jag vill inte ha det så längre. Tiden springer ifrån oss.

Jag brukar inte vara den som vill kunna se framtiden, men just nu önskar jag mig en kristallkula som bara kunde tala om var bostadspriserna är på väg. Kommer det att bli svårare eller lättare att sälja om ett halvår? Kommer priserna att vara ännu lägre eller har de börjat stiga igen? Som vanligt har jag lyckats få till sämsta tänkbara tajming nu. Kan det lösa sig någon gång bara?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida