måndag 22 oktober 2007

2007-10-22

Dagarna flyter ihop
Nu är det som att tiden bara går och går. Det händer inte något särskilt utan allt flyter ihop i en enda lång vardag. Det finns inte så många ljuspunkter som sticker ut nu utan om jag ska få något att hända så får jag ordna det själv.

I fredags gick jag och UP äntligen och såg Harry Potter and the Order of the Phoenix på bio. Det var i sista stund - den kommer inte att gå länge till. Den var bra - som vanligt utmärkta skådespelare och jag blev faktiskt mer imponerad än vanligt av Daniel Radcliffe. Men trots det kan jag inte låta bli att bli lite besviken. Böckerna är så otroligt bra och i filmerna ändras så mycket av handlingen. Ju längre i serien som filmerna har kommit, desto mer har de börjat likna vanliga actionfilmer. Handlingan ändras för att skapa häftigare effekter och fakta ändras, och det är synd tycker jag. Handlingen är mer än bra nog som den är.

Lördagen var ganska lugn. R hade hämtat katterna på fredagmorgonen så jag bodde hos UP hela helgen. På lördagen åkte jag en sväng till mina föräldrar medan UP var hemma och jobbade. Maja var söt som vanligt och på eftermiddagen åkte vi till kyrkan och tittade på ett par vänner till C när de gifte sig. Det var ett fint bröllop med mycket musik, som väntat, men jag måste ändå säga att prästen som vigde C och Ø står i en klass för sig. Henne skulle jag vilja anlita om jag skulle gifta mig igen.

Jag hann med en fika hemma hos mamma och pappa innan det var dags att åka tillbaka till UP. Vi åt en enkel middag och for sedan in till stan för en kort Batalj-runda. Det är inte riktigt min favoritsak att göra egentligen. Visst, trevligt att se en massa nya pubar och barer i stan, men sällskapet är inte riktigt i min stil. Det är märkligt - jag som är en typisk H&M-tjej från förorten - när jag är med Batalj-gänget känner jag mig som den värsta supersnobb. Det är konstigt hur det kan vara så. Jag tycker inte riktigt om den känslan.

På söndagen var det visningar igen. Hela sex olika hus hann vi med, men tyvärr inte ett enda som riktigt föll oss i smaken. Fördelen med att åka runt och titta är att vi ändå lär oss mycket varje gång. Nu har vi lärt oss att vi inte gillar hus där man har halva utrymmet i en inredd källare. Vi vill helt enkelt inte bo i källaren, så därmed är kanske inte suterränghus något för oss. Vi har lärt oss att nyare hus generellt är ljusare och har en bättre planlösning än gamla. Gamla hus är ofta fyllda av massor av små rum och konstiga utrymmen som är svåra att använda till något. Så med andra ord vill vi hellre ha ett lite nyare hus än ett lite äldre. Fördelen med äldre hus, å andra sidan, är att de har bättre och större trädgårdar. Men det är en avvägning, stor trädgård betyder ju också mycket jobb.

Det hus jag gillade bäst var en liten enplansvilla på 130 kvm med en inte alltför stor tomt. Det var fräscht och hade en ljus och öppen planlösning, och storleksmässigt var det också vad vi har letat efter. Men läget var inte perfekt och UP tyckte att det låg för långt borta. Det är bara att leta vidare.

Efter visningarna åkte vi förbi UP's mamma för en fika med henne. I ärlighetens namn tycker jag inte att det är jättekul att åka dit. Jag inser att jag måste och att jag ska lära känna henne, och det vill jag ju också. Men jag har svårt att komma underfund med henne. Jag vet inte om hon egentligen tycker bra om mig eller inte. UP säger att han aldrig har fått några signaler på att hon inte skulle gilla mig, tvärtom. Men jag får ändå känslan att ingen är bra nog åt hennes son. Hon är svår att tyda.

UP följde med mig hem på kvällen. Vi lagade middag och slappade en stund i soffan innan kvällen var slut.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida