måndag 15 oktober 2007

2007-10-15

Allt jag behöver veta
I fredags var det after work på El Diablo på Kungsholmen. Nu efter bröllopet i Vadstena känner jag betydligt fler av gänget kring KH och JD så det var roligt att komma och träffa dem igen. Vi hade en bra kväll, satt och pratade om det mesta. Tyvärr låg det en del spänning i luften i mitt fall eftersom jag var stressad och orolig över hur lördagkvällen skulle avlöpa, om vi skulle hamna på samma förfest som UP's ex eller vad som skulle hända. Jag och UP hamnade i en diskussion om det förstås och jag vet att vi är lika trötta på ämnet båda två.

Men helt oväntat tog JN oss båda åt sidan. Han började säga som så många gånger förr att US var en idiot som inte hade tagit mig när han hade chansen. JN överöste mig med komplimanger och sa gång på gång att UP verkligen hade haft tur som hade träffat mig, för bättre tjej kunde han inte få. Och så kommer det igen. JN vände sig till mig.
"Och nu behöver du inte lyssna", började han och vände sig sedan till UP. "Var inte längre sur över det här med ditt ex..."

Då fick jag nog. Inte en gång till. Jag orkar inte höra om det där igen. Hur kär UP var, vilken fantastisk kärlekssommar han hade med exet. Inte igen. Så jag knuffade UP och JN bryskt åt sidan och slet åt mig mina ytterkläder för att åka hem. Men JN hejdade mig och drog iväg med mig innan jag hann rusa iväg.

"Jag ska berätta något för dig som du aldrig får säga till någon", sa han. Och så berättar han den mest osannolika av historier, men som jag ändå inte kan låta bli att tro på, för även om JN fabulerar och vänder sanningen åt det håll som passar honom, så finns det ingen anledning för honom att hitta på en sådan historia som den här. JN berättade för mig att UP's ex aldrig varit kär i UP. Hon var kär i JN. De träffades en massa gånger under samma period som hon var ihop med UP och var gift och JN drog sig ur först när hon började prata om barn. JN har haft sex med henne massor av gånger. US och några fler vet det men självklart inte UP.

JN berättade om ett tillfälle när han bjöd henne på middag och hon fick en allergisk reaktion eftersom det var jordnötter i maten. Hon svällde upp och fick åka till akuten.
"Så om det blir jobbigt i morgon så behöver du bara föreställa dig henne som en Michelin-gubbe", sa JN och jag flinade åt honom. Det hjälpte ju. Jag frågade JN om de fortfarande hade kontakt.
"Nej herregud", sa JN, "hon hatar mig!" Och så skrattade han igen.

JN kunde ha besparat mig månader av oro om han hade berättat det här för mig tidigare. Nu fick jag veta det först nu, men jag insåg plötsligt där när jag stod och pratade med JN att jag äntligen har vunnit. Det är över. JN har försett mig med det perfekta vapnet för att säkerställa att det aldrig, aldrig mer kommer att bli tal om minsta lilla känsla hos vare sig UP eller exet. Jag inser att hon är en riktig loser som var otrogen inte bara mot sin man utan även mot UP. Jag inser att JN har rätt. Hade hon älskat UP det minsta så hade hon inte börjat träffa JN till att börja med. Spontant tänker jag också att det kan inte ha varit första gången hon var otrogen. En människa som är så beräknande så att hon kan hålla igång tre olika män samtidigt måste ha gjort det förr.

Och jag insåg en sak till och det är att om UP bara skulle andas om att han skulle påverkas av henne, att han skulle reagera på henne eller vad som helst - det skulle vara så lätt för mig att berätta det här för honom. Inte nämna JN utan bara säga att jag vet om det här. För om UP visste så skulle han aldrig vilja ta i henne med tång igen. Jag har vunnit. Jag har äntligen, äntligen vunnit. Det är faktiskt över nu, på riktigt den här gången. Det är min seger och det känns som att tio ton har lyfts från mina axlar.

När UP och jag åkte hem var jag glad, lyckligare än på länge. Vi skulle åt varsitt håll och det var som att vi inte kunde släppa varandra när vi skulle skiljas åt. Vi stod på Centralen och höll om varandra och insåg ännu en gång att vi hör ihop. Det finns inget annat sätt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida