onsdag 9 augusti 2006

2006-08-09

Resan till Irland
Jag och M har tillbringat en semestervecka på Irland. Det överträffade mina förväntningar! Alla städer vi kom till - Dublin, Galway, Cork, Kinsale - är hur mysiga som helst. Lugnt tempo, mycket att se och göra, härlig stämning. Det irländska folket får högsta betyg av mig. På en vecka träffade vi inte på en enda otrevlig eller sur människa. Tvärtom, alla vi kom i kontakt med var glada, artiga, trevliga, hjälpsamma. Jag gillade dem spontant, mentaliteten, inställningen de verkar ha till livet. Bra människor helt enkelt.

Det irländka landskapet är precis så vackert och dramatiskt som jag hade trott att det skulle vara. The Burren, osannolikt vackra och märkliga berg av sten som ser magiskt blåa ut på långt håll. Allt det gröna, kuperade. Kusten, åkrarna, alla vackra hus. Starkast intryck gjorde Cliffs of Moher. Jag hade kunnat tillbringa en hel dag med att bara sitta där och se ut över de magnifika klippväggarna med rytande vitt stormigt hav långt nedanför. Det är lätt att känna sig liten då, när man på nära håll ser hur kraftfull naturen är.

Hemresan till Stockholm blev ett äventyr. Helt ofattbart att det kunde bli som det blev men det är en bra historia att berätta och skratta åt i efterhand. Nu har jag varit med om det mesta!

Jag hoppas att jag kommer att resa till Irland fler gånger. Jag hoppas att jag får möta de där underbara människorna igen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida