tisdag 22 mars 2011

2011-03-22

Re:Focus
I mitt yrkesmässiga liv inom marknadsföring och kommunikation har jag en ny idol: Simon Sinek som har webbsidan Start With Why och bloggen Re:Focus. Han har otroligt intressanta tankar om marknadsföring och försäljning och hela hans idé utgår från tanken att vi ska arbeta med det som kallas Den gyllene cirkeln: börja med varför, sedan med hur och sist av allt med vad. Folk köper inte vad du gör - de köper varför du gör det, din tro på att det du kan erbjuda verkligen är bättre än något annat. Gå inifrån och ut i stället för som de flesta gör, utifrån och in.

Simon Sinek har en lista i sin blogg över vad som kännetecknar bra och dålig marknadsföring. Den är så klockren så jag måste ta med den här:

Bra marknadsföring erbjuder oss ett sätt att se världen.
Dålig marknadsföring erbjuder oss en produkt att köpa.

Bra marknadsföring talar för oss.
Dålig marknadsföring talar mot oss.

Bra marknadsföring börjar med en orsak.
Dålig marknadsföring börjar med ett mål.

Bra marknadsföring driver lojalitet.
Dålig marknadsföring driver transaktioner.

Bra marknadsföring främjar värderingar.
Dålig marknadsföring värderar främjandet.

Bra marknadsföring talar om för oss precis vad ett företag tycker.
Dålig marknadsföring talar om för oss vad företaget tycker att de vill att vi ska tro att de tycker.

Bra marknadsföring förför.
Dålig marknadsföring siktar.

Bra marknadsföring talar aldrig om priset.
Dålig marknadsföring talar alltid om priset.

Bra marknadsföring använder produkter för att berätta en historia.
Dålig marknadsföring berättar historier om produkterna.

Bra marknadsföring handlar om oss.
Dålig marknadsföring handlar om dem.

Bra marknadsföring inspirerar.
Dålig marknadsföring manipulerar.

Kan det bli enklare?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida