måndag 13 december 2010

2010-12-13

Framsteg i hemmet
Den här helgen har varit bra! Fylld av sociala aktiviteter och stora steg framåt i strävan efter att få vårt hem färdiginrett. I fredags kväll var jag och mycket höggravida PH på första besöket hos JP i hennes mysiga lilla hus ute i Vikingshill i Saltsjö-Boo. Jag och PH stannade i Forum Nacka på vägen ut för att handla en liten present och åh, vad jag gillar det köpcentret! Stort och fyllt av fina butiker med vackra kläder och saker som jag gärna fyller mitt hem med. Jag ska sikta in mig på någon kväll när nästan ingen annan är och shoppar och åka dit och gå omkring och unna mig någon gång tror jag... När jag bodde i Jarlaberg vad centrumet knappt klart men nu är det en annan sak, verkligen ett uppsving för hela området.

JP's hus är verkligen jättefint, så typiskt henne - mysigt och kvinnligt och ombonat med precis lagom mycket saker och möbler. Hon har bara bott där i ett par månader och redan nu känns det mer "färdigt" än mitt och U's hem, tycker jag. Det är en bra bit ut från allting, och man är nog ganska beroende av bil, men det får mig ändå att tänka att jag nog gärna skulle bo i ett sådant område om jag och U någon gång köper hus. Vi har varit så insnöade på Täby och de norra förorterna förut, men området kring Nacka är verkligen fint och det tål att tänkas på.

Vi hade en toppenkväll hos JP, som alltid när det bara är vi tre som träffas. Vi har varit vänner i så många år och vi känner varandra nästan som syskon. Nu har saker och ting gått in i en ny fas - jag är gift, om än för andra gången, PH ska ha barn och JP har köpt hus och lever också i ett förhållande som verkar hålla i sig. Det är spännande att se hur vår framtid blir. Vi pratade mycket om det här med barn och graviditet, förstås. Jag har fortfarande riktig ångest för det här med att vara gravid och gå igenom en förlossning, och jag kan nästan bli irriterad över alla människor som säger "äh, det är inte så farligt". De tar liksom inte min rädsla på allvar och det känns verkligen trist, och ganska respektlöst också tycker jag. Alla har sina rädslor och de är lika verkliga oavsett vad andra säger. Sedan kan det självklart gå alldeles utmärkt också - så är det nog för de flesta och det är tur det. PH verkar i alla fall lugn inför det som väntar och det är skönt.

På lördagen hade jag och U en hemmadag. Vi storstädade hemma och i förrådet och tog ner alla prylar som vi har haft uppe i lägenheten i flera veckor. Förrådet är sanerat nu, men det luktar fortfarande illa där nere och jag hoppas att våra saker inte tar åt sig av lukten. Men det är i alla fall bättre och oavsett kan vi inte bo med halva förrådet i lägenheten i hur lång tid som helst. Det var en rätt så slitig dag med bara en promenad runt ön som förströelse, men ändå så skönt att få det gjort och klart. Nu är det julpyntat och fint hemma.

På kvällen var vi bjudna till PR på middag, jag och U och HB och ÅD. Även det blev en toppenrolig kväll och jag är glad att ha hittat så fina kollegor som jag kan umgås med även utanför kontoret. Det gör helt klart dagarna roligare! Kvällen bjöd på god mat, mycket vin och många skratt och prat om allt och det mesta. Perfekt!

Söndagen var en familjedag som så ofta. Mamma och pappa var barnvakter hos SL, men jag och U tog bilen ut till Sollentuna ändå för att umgås med Maja lite i lugn och ro. Vi gjorde ingenting åt hennes tovor den här gången utan lät henne bara vara och ta det lugnt, äta god tonfisk - så gott så hon spann - och vila och ha det tyst och skönt. Det blir alltid lugnare där när mina föräldrar inte är hemma, hur bisarrt det än låter, men med dem känns det alltid mer stressigt på något sätt.

Efter Sollentuna åkte vi till Täby och Mio. Det var rena turen att vi åkte dit, för där hittade vi otroligt nog en snygg tvättkorg från Dixie - som vi har letat! - och dessutom en bänk som kan funka i sovrummet. Sist av allt tog vi beslutet att köpa en likadan matta till biblioteket som vi har i arbetsrummet, fast i en annan färg. Vi har letat och letat men till slut kommit fram till att vi nog inte hittar någon bättre, så nu slår vi äntligen till. Bänken och mattan var slut förutom visningsexemplaren, men mattan finns i butiken i stan så den ska jag försöka få med mig hem i kväll efter träningen. Äntligen! Efter väl utförd shopping blev det fika hos AP och lite storhandling. Sedan en söndagskväll i vanlig ordning - i lugn och ro. Det känns bra!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida