torsdag 15 april 2010

2010-04-15

Garderobsuppdatering
Eftersom min förkylning håller i sig blir det här en träningsfri vecka. Tråkigt men det är inte mycket att göra åt saken. Igår gick jag i stället en tur på stan och sprang runt i ett antal affärer.

Jag behöver uppdatera mitt jeansförråd - jag har massor av jeans, men i stort sett alla är hopplöst out of date. Jag passar verkligen inte i dagens trendiga stuprörsjeans - tro mig, jag har prövat. I bästa fall får jag på mig de tajta jeansen över ben och rumpa, men då är de i stället gigantiska i midjan. Går jag upp en storlek sitter de bättre i benen men blir ännu mer för stora i midjan, och skulle jag gå ner en storlek hade de säkert suttit bra i midjan - om jag alls hade kunnat få på mig dem över benen och höfterna. Så är livet för mig och därför har jag fastnat i bootcut-träsket, som är det som enklast fungerar på min kropp. Det känns trist och jag känner mig ständigt omodern i jeans, när "alla" andra tjejer och kvinnor går runt i snygga tajta jeans instoppade i stövlarna - en i princip ouppnåelig utopi för mig. Att jag sedan inte heller vill lägga ut en förmögenhet på jeans gör det inte lättare att hitta "rätt" byxor.

Igår hittade jag i alla fall ett bra alternativ på Lindex. Deras base-modell fungerar hyfsat på mig. Lite stor i midjan, men så är det alltid, men benen är åtminstone inte jättevida utan mer raka - bättre än utsvängda i alla fall... Jag slog till på både ett par mörkblå och ett par mellanblå i rena lyckan över att ha hittat något som passar. Nu ska jag rensa ut lite också och ett par gamla HM-jeans ligger just nu högt upp på listan över jeans som är på väg ut.

Apropå HM så hämtade jag ut ett paket därifrån på hemvägen. Paketet innehöll en mellanblå kofta, en vit långkofta och en puderrosa klänning som jag har köpt enbart i syftet att ha den på JSk's och HE's bröllop i Nordingrå i juni. Hela paketet blev tyvärr en besvikelse. Klänningen var bara så tråkig så klockorna nästan stannade. Blek och färglös och jag i mitt vinterbleka grådaskiga esse försvann nästan i den. Det är helt klart en klänning jag aldrig skulle använda och den kommer med andra ord att skickas tillbaka. Likaså det ljunglila knytskärpet som jag köpte till klänningen och som jag inte har fått ännu, det blir inget köp där heller. Nu vet jag dessvärre inte alls vad jag ska ha på mig på bröllopet. Det känns inte som läge att dra på mig den allra mest spektakulära festblåsan - stilen på bröllopet är lite enklare än så - och jag har egentligen ingen lust att gå och köpa en dyr festklänning till som bara kommer hänga i garderoben resten av året. Jag måste fundera lite. Kjol och en enkel topp? Tråkigt? Och i vilken färg då? Inget enkelt val - jag måste hem och prova lite i helgen.

Den blå koftan var inte heller fin - alldeles för vid och sladdrig. Den vita var snarare vaniljvispsgulvit och jag är tveksam till den också. Kanske blir det lite insparat där ändå eftersom jag nu i stället har lagt ut pengar på nya jeans. Jag ska prova igen och se hur det känns.

Igår åt vi god vårmiddag - vi hade lyxat och köpt färskpotatis, dyr som bara den men så god! - och till det varmrökt makrill och romsås, sallad och ett glas vin. Efter middagen gjorde vi äntligen klar vår gästlista till bröllopet. U har bestämt sig för att ha båda sina bröder BP och LP som best men (eller heter det marskalkar?) och det är jätteskönt att han äntligen har tagit det beslutet. Vi kommer att be TM och TF att vara toastmasters och C är ju klar som tärna sedan länge.

Jag insåg när jag satt med min lista att jag verkligen inte har många jag vill bjuda. Ett bröllop känns ändå lite speciellt och det är inte så att jag bjuder in vem som helst utan det är en utvald skara. Jag har få nära vänner, ett antal bra kompisar och sedan en relativt stor grupp bekanta, men de känns ändå inte aktuella för det här tillfället. Alltså blir min del av gästlistan därefter - liten. Lite sorgligt kanske på sätt och vis men det är så mitt liv har blivit och det är ju också något jag har valt själv. Verkligt bra vänner är sällsynta och de som kommer i min väg är jag rädd om.

1 kommentarer:

Anonymous Mariette sa...

Hej!

Kikar in! Vilken fin blogg du har!
Hittade dig genom Annas blogg.

Må väl!

// Mariette

16 april 2010 kl. 09:23  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida