tisdag 13 oktober 2009

2009-10-13

Var tog hösten vägen?
Det har varit en märklig höst. Först var det nästintill sommarvärme långt in i september. Sedan slog det om på bara ett par dagar, från varmt och skönt till iskallt. I morse snöade det och det är inte ens mitten av oktober ännu. Jag har dragit på mig både stövlar och mössa och har en känsla av att det har blivit mitten av november, en månad för tidigt. Jag hoppas på varmare väder i London i alla fall.

Jag har beställt tid hos en kiropraktor nästa vecka. Kanske kan det hjälpa mot min huvudvärk. Kanske hjälper det inte alls, men det lär i alla fall inte bli värre. Jag har prövat allt jag har kunnat komma på så varför inte det här också?

Gårdagens träning gick bra. Jag var taggad till tusen och körde på tills jag nästan ramlade av cykeln. Instruktören AG frågade efter passet vad det egentligen är som gör att vi gillar det här. Vad är det som får oss att år efter år fortsätta träna på det här sättet? Vi sitter i en mörk sal utan fönster, på en cykel som står stilla. Vi ser ingenting, vi har inga intryck, vi kommer ingenstans. Vi bara trampar och trampar och svetten forsar om oss, och vi älskar det. Varför?

För mig är svaret adrenalinkicken. Att cykla tillsammans med riktigt duktiga personer och riktigt duktia instruktörer, det ger mig hur mycket glädje och adrenalin som helst. Det här är dock inte fallet med vilken instruktör som helst. Dålig musik är katastrofal. Dåliga instruktörer kan nästan få mig att somna på cykeln. En bra instruktör, hög stämning och bra musik är livsviktigt för cykelpassen. Det är de som avgör om passet är bra eller dåligt. Jag har haft turen att ha hittat riktigt bra instruktörer och dem släpper jag inte i första taget. Däremot ska jag ju införa lite annan träning också har jag tänkt - mer mental träning, i lägre tempo, mer avslappning än att ta ut sig fullständigt. Jag får prioritera om mina kvällar på något sätt så att jag hinner men jag tror ändå det är värt det.

UP kom hem sent igår så jag hade ännu en egen kväll. Jag åt i alla fall en riktigt god middag: resten av jordärtskockssoppan från söndagen, en chèvresallad med babyspenat, kiwi, physalis, avocado och honung och till efterrätt blev det kvarbliven krusbärspaj med vaniljvisp. Lyx! Jag ägnade annars kvällen åt att vika tvätt - alltid roligt. I kväll blir det mer tvätt och laga kläder och stryka som gäller. Lite packning måste jag ta tag i också. UP är borta på tjänsteresa till i morgon kväll och sedan åker jag tidigt på torsdagen så den här veckan kommer vi knappt att ses någonting. Så kan det vara ibland.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida