måndag 7 september 2009

2009-09-07

Full fart framåt!
Jag och UP har kommit in i en lite större effektivitet nu, som tur är. Vi följer vår att göra-lista och bockar av saker löpande. Jag har annars känt mig osocial på sistone och borde verkligen ändra på det, men det är som att jag inte riktigt orkar ändå. I fredags var jag hur trött som helst och ville bara åka hem efter jobbet. Så blev det, vi köpte hem lite god mat och vin och hade en skön kväll på egen hand.

På lördagen åkte vi till Myrorna med lite fler saker -kläder, lite porslin och prydnadssaker, våra två gamla bäddmadrasser och lite annat. Efter det ägnade vi dagen åt kyrkjakt. Vi besökte fem olika kyrkor och ska nu försöka välja ut i vilken vi vill gifta oss om ett knappt år. Gustaf Adolfs kyrka på Gärdet var bra i storlek - ganska liten - och låg väldigt vackert, men den tillhör ändå inte vår topplista. Hedvid Eleonora ligger bra till precis vid Östermalmstorg, och den är stor och pampig och vacker men ligger lite tråkigt till med bilar och bussar som far förbi precis utanför kyrkogården. Sofia kyrka ligger väldigt vackert i Vita Bergsparken, men UP gillade den inte riktigt ändå. Allahelgonakyrkan är en liten fin träkyrka mitt på Södermalm. Den har fördelen att inte vara så stor så den skulle inte kännas så ödslig, och den är helt klart ett utmärkt alternativ om vi vill ha en mindre kyrka i stan. Vårt sista besök blev i Katarina kyrka, som egentligen är min absoluta favorit bland alla Stockholms kyrka. Den är stor och otroligt vacker - vit och ljus med stora fönster som ger ljusinsläpp från alla håll. Den är pampig och elegant och ligger i Stockholms kanske mysigaste kvarter uppe vid Mosebacke. Ska vi ha en stor kyrka leder den med hästlängder i mina ögon. Efter kyrkjakten blev det ännu en lugn hemmakväll.

På söndagen följde vi med AP till Altorps kyrkogård där UP's pappa GP ligger begravd. Därifrån åkte vi vidare för att se på Djursholms kapell, som är en liten kyrka, otroligt vacker, mitt bland fina villorna. Ska vi ha en kyrka utanför stan är det ingen tvekan om att det blir den. Nu beror det bara på vilken festlokal vi bestämmer oss för och var den i så fall ligger.

Två husvisningar i Täby hann vi med också. Det första - ett mindre enplanshus - var fullt av hemmalösningar som är det värsta jag vet. Konstiga små rum och märkliga vinklar överallt och helt klart ingenting för oss. Hus nummer två var ett större enplanshus i Gribbylund. Det var fint - vissa rum perfekta och andra mer ordinära. Dock var det sjukt mycket folk på visningen så jag hyser inga förhoppningar om att jag och UP kommer att bo där. Det är konstigt numera - jag kan se ett hus och tycka det är perfekt för oss men så snart vi åker därifrån är det som att jag bara glömmer det, släpper det eftersom jag är så säker på att det ändå inte blir något av det. Det är tråkigt men vi är nog båda så luttrade och realistiska nu så vi har slutat ha orimliga förväntningar.

Vi tog en snabb lunch hemma och åkte sedan ut till Barkarby. Först blev det en runda i outleten. UP hittade en fin jacka men för min egen del var det bara knäckande och förnedrande att gå där. Allt jag provade var för tajt och för litet. Jag kände mig större och tjockare än någonsin och det var allt annat än roligt och peppande att gå där. Efter klädbutikerna åkte vi till Ikea för att titta efter ett sideboard men hittade ingenting. Det blev ett nytt fårskinn som UP ska ha vid sin säng, men för min egen del tog det helt klart emot att köpa det. Jag vill inte ha döda djur i mitt sovrum längre. Det känns inte rätt alls.

Vi har verkligen haft fullt upp i helgen och flängt fram och tillbaka som skottspolar med allt vi har att göra. Listan är fortfarande jättelång, men det går framåt ändå. Vi börjar komma fram till vad vi vill och hur vi vill ha det hemma och det är ett viktigt kliv framåt. Min frustration och vantrivsel är något mindre nu, som tur är.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida