fredag 18 januari 2008

2008-01-18

Babyträff
Jag och SS åkte hem till EN och SH igår kväll, för att titta på deras nya dotter som föddes för snart tre månader sedan. Att träffa EN var inte som det brukar. Hon har tidigare varit en av mina allra närmaste vänner, en person jag under en period hade kontakt med mer eller mindre varje dag. Men så träffade hon SH och våra liv gick åt lite olika håll och vi tappade delvis kontakten. Jag räknar henne fortfarande som en nära vän, även om vi inte har kontakt så mycket som förut.

Normalt brukar vi prata om det mesta när vi ses. Men inte den här gången. Under de 2,5 timmar jag och SS var hos EN och SH pratade vi kanske 15 minuter om något annat än barnet. Med risk för att låta som en fruktansvärt hemsk människa, men jag har aldrig varit barnkär och kommer sannolikt aldrig att bli det. Jag är övertygad om att jag skulle älska mina barn om jag fick egna, men det är ändå inte så vansinnigt spännande att höra varje detalj om någon annans barn. Jag var med andra ord tystare än vanligt och till skillnad från SS bad jag aldrig att få hålla i barnet.

Jag kan förstå att det här är det största som har hänt SH och EN. Det är inte så konstigt - det är inte mycket som blir större än att få barn. Men ändå. Människor som blir föräldrar, eller som gifter sig, eller vad det än kan vara som är jättestort i deras liv just då, måste förstå att inte alla andra delar deras fascination. Att det fortfarande finns en hel värld som pågår utanför fönstret och att den inte blir ointressant i samma ögonblick som barnet kommer in i deras liv. Nu låter jag hårdare än nödvändigt, men jag önskar bara så intensivt att jag inte ska bli likadan om jag får familj en dag. Jag vill inte sluta intressera mig för andra människor bara för att jag får barn.

Förutom allt barnprat var dagen ganska bra. Jag fick en hel del gjort på jobbet, och fick till och med träffa UP på lunchen, vilket var en underbar paus från jobbtristessen. När jag var på väg hem från EN och SH fick vi ännu ett kort möte. UP var ute och åt på Patricia, men jag hade tackat nej. Restaurangen ligger precis vid min busshållsplats, så UP sprang ut i några minuter innan min buss gick och jag fick en vinsmakande godnattkyss innan det var dags att åka.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida