onsdag 12 september 2007

2007-09-12

Istanbul
På måndagen tog vi flyget tillbaka till Istanbul. Dags att kasta sig in i storstadslivet igen. Istanbul är en jättestad, troligen omkring 15 miljoner invånare, och det är en mix mellan Asien och Europa. Många stora, vackra moskéer och kvinnor i slöjor blandat med västeuropeiska tjejer i linnen och jeans. Vi har vandrat runt och sett det mesta av vad staden har att erbjuda - moskéer och muséer, palatset och marknaden, shoppinggatorna och folklivet. Shoppingen var lite av en besvikelse. Det fanns egentligen ingenting jag ville köpa av det jag såg. Mitt enda mål var att köpa pashmina-sjalar och jag hittade fem olika på marknaden. Tre ska jag ha själv och två ska jag ge bort. I efterhand kan jag säga att jag skulle ha köpt några till. Det fanns så många vackra färger och mönster att välja bland.

Vi provade på turkiskt bad också. Jag har hört så mycket om det och vi hittade ett som tar emot kvinnor och män tillsammans så att jag och UP kunde göra sällskap. Tyvärr blev jag ganska besviken. Det var alltför många ljud och intryck och de övriga turisterna som var där babblade oavbrutet så jag kunde inte slappna av alls. Själva behandlingen var knappast en njutning - det är roligt att ha provat på det men inget jag kommer göra om.

Bröllopet ägde rum på onsdagen. Vid det här laget hade vi hunnit lära känna många av gästerna så det blev en kul fest. Själva bröllopet var borgerligt och upplagt mer eller mindre som ett cocktailparty med vigselceremoni mitt under festens gång. Vackert brudpar och mycket dans. Jag bar min hallonröda prinsessklänning och fick komplimanger, men hade gärna haft något annat med facit i hand. Det var den varmaste dagen och mitt åtsittande klänningsliv blev snabbt en plåga.

I efterhand är slutsatsen att jag tycker om Istanbul. Jag gillar storstäder och här finns mycket att se och uppleva. Kanske kommer jag tillbaka någon gång. Allt är möjligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida