måndag 6 augusti 2007

2007-08-06

Back to basics
Vi har åkt mycket bil under semestern. Från Lysekil var vi bara hemma och packade om väskorna och sedan var det dags att packa in katterna i bilen och åka upp till min pappas släktgård i Ångermanland. UP hade aldrig varit där tidigare och faktiskt var det på hans initiativ som vi åkte dit. Han ville se mitt ursprung sa han, och se mer av var jag hade varit som barn.

Idag är gården väldigt långt ifrån det gamla. När jag var liten drev farmor och farfar jordbruk med kor, höns och katter. Jag och C sprang runt i skogarna, åkte hölass och åkte med på traktorns fotsteg när de andra var ute och jobbade på åkrarna. Nu är det inte så längre. Ingen bor där, allt är förfallet och i skriande behov av renovering. Det är sorgligt. UP sa att det är som att man skjuter med kanoner, men allt min pappa har att laga med är plåster. Pengarna och tiden räcker inte till och vi för en förlorande kamp mot naturen och förfallet. Det känns verkligen sorgligt att det är så.

Men pappa tyckte att det var roligt att vi kom, det märktes. Han var med oss på utflykter och visade och berättade om allt och alla. Vi åkte en heldagstur till Höga kusten, gick upp på Skuleberget och beundrade utsikten. Vi var förbi Nordingrå, Bönhamn och Rotsidan, som förmodligen är en av Sveriges vackraste platser.

Katterna trivdes också. De var ute mycket och gick mer eller mindre lösa i gräset. De var nyfikna och glada och njöt av utrymmet. Det var nog som en riktig semester även för dem. Vi får se när vi kommer dit nästa gång.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida