fredag 22 september 2006

2006-09-22

Orimliga krav
Häromkvällen hade jag en diskussion med väninna, jag kan kalla henne nr 1. Vi pratade om allt möjligt och så kom väninna nr 2 på tal. Jag vet att nr 1 och nr 2 har varit vänner i flera år, långt innan någon av dem lärde känna mig, och trots det har jag också fått höra att nr 1 inte vill umgås med nr 2 om det inte blir på hennes eget initiativ. Nu när nr 2 kom på tal ställde jag frågan om varför nr 1 har den inställningen hon har till nr 2. Nr 1 svarade något svävande om att hon har märkt en del konstiga saker med nr 2. Och så kommer det.

"Om du fortsätter att bjuda med nr 2 när jag är med så kommer jag att sluta umgås med dig också."

Jag höll på att ramla baklänges. Jag har hört nr 1 säga liknande saker tidigare men jag har haft svårt att ta det på allvar, eftersom det är så orimligt. Men nu insåg jag att hon verkligen menade det. Och jag kom till en insikt och det är att jag förmodligen inte kommer att kunna fortsätta att vara vän med nr 1 om det är så här hon ska bete sig. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - jag väljer inte mellan människor. Om både nr 1 och nr 2 är mina vänner så vill jag inte tvingas välja mellan vem av dem jag ska umgås med. Det fungerar inte så och jag kommer aldrig att acceptera att någon som kallar sig min vän ställer sådana krav på mig, kommer med sådana förväntningar. Det är inte OK och om den dagen kommer att nr 1 bestämmer sig för att sluta umgås med mig på grund av min vänskap med nr 2 - då kommer jag inte att försöka hindra henne. Det handlar inte om huruvida jag värderar nr 2 högre än nr 1 - för det gör jag inte. Det handlar bara om att ingen annan än jag väljer hur jag ska leva mitt liv, och vilka personer som ska finnas här och dela det med mig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida