tisdag 4 januari 2011

2011-01-04

Nästan där!
Mycket fokus på jobb blir det inte för mig nu. Jag tänker resa, resa, resa mer eller mindre dygnet runt, med korta avbrott för annat. Arbetsdagen igår gick som den gick - fortfarande väldigt lugnt för min del men det passar ju bra nu och jag lär få ta igen det när jag väl är tillbaka om några veckor. Jag åt lunch med U och vi passade på att lämna igen ett par julklappar som ska bytas - men det får bli ett senare projekt, nu är det reseplanering som gäller till 100 procent. Efter jobbet åkte jag hem till C och SL för färgning av ögonfransar och ögonbryn så nu ser jag tack och lov inte ut som ett lik längre, när jag inte har sminkat mig. Skönt på semestern när man gärna drar ner på sånt!

Hemma var det packning och förberedelser och tvätt som gällde. Det är verkligen full fart nu och vi är effektiva som bara den. Vi har gjort upp en ungefärlig budget för hur mycket kontanter vi tror att vi behöver på resan - jättesvårt att beräkna, förstås, men vi gör det bästa vi kan och får justera längs vägen. Jag tror till exempel inte att vi kommer shoppa särskilt mycket i Ecuador, men trots det har vi en rejält tilltagen shoppingbudget - just in case, som man säger. I kväll är det packning på allvar som gäller, då ska jag gå igenom och sålla och sålla bland kläderna så det absolut inte blir mer än det nödvändigaste som följer med. Att packa necessären är annars det som är svårast tycker jag, för där är det så många olika förpackningar med allt möjligt som ska med.

En sak som inte verkar bli löst innan vi åker iväg är min beställning från InWear, som har utvecklat sig till en tvist kan man nästan säga. För en dryg vecka sedan - den 27 december - gick jag in på deras webbsidan av ingen särskild anledning. Jag gillar deras kläder och skulle bara titta i största allmänhet. Till min förvåning såg jag då att de hade rea i sin webbshop - det var bara det att de helt tydligt och klart hade skrivit priserna fel. I stället för att ett plagg kostade 50 % av ordinarie pris kostade det 5 %, alltså till exempel 34,90 i stället för 349 kronor. Helt galet förstås men jag tänkte bara "går det så går det" - och la in en rejäl beställning på hela tolv plagg, till den gigantiska summan av drygt 500 kronor. Så långt allt väl. Jag betalade med kortet och fick direkt mail tillbaka om att beställningen hade accepterats.

Sedan hörde jag ingenting. Jag väntade och väntade och igår gick jag in för att kolla orderstatus, just för att jag ska resa bort och vill veta vad som händer innan jag åker iväg. Till min förvåning såg jag då en kort notis: "Cancelled" på min order. Nu blev jag irriterad - InWear har tagit bort min order, utan att informera mig om det och pengarna som skulle betalas för beställningen är fortfarande reserverade på mitt konto. Jag skrev ett ganska ilsket mail och frågade vad de höll på med, för det är inte OK att de sköter situationen så dåligt. Jag fattar att de har gjort fel, men de ska inte reservera pengar från mitt konto och dessutom inte ens säga något till mig om att de har tagit bort beställningen. Inte rätt.

Igår kväll kom ett svar. InWear beklagade det inträffade så väldigt mycket och förklarade att min order hade tagits bort av säkerhetsskäl - de personuppgifter som jag hade angivit vid min beställning "stämde inte". Nu blev jag riktigt förbannad och skrev ett minst sagt argt svar där jag krävde flera förklaringar: varför har de reserverat pengar från mitt konto om de inte tänker leverera någonting till mig, varför tar de bort beställningar utan att ens bry sig om att informera kunden, och framför allt, vilka personuppgifter är det som jag har angivit som inte stämmer?? Saken är ju den att jag vet att de ljuger och de vet att de ljuger. Hade de skött det snyggt från början, omedelbart kontaktat mig och talat om att de skrivit fel i prislistan och därför måste ta bort min beställning, utan att reservera några pengar, så hade jag accepterat det utan problem. Men när de nu hanterar hela situationen rent pinsamt dåligt och oprofessionellt, och dessutom ljuger och försöker få det till att problemet beror på mitt misstag, då reagerar jag. Det blir intressant att se vilken dålig bortförklaring till svar de kommer med idag. Jag hade högre tankar om InWear än så, men där misstog jag mig tydligen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida