måndag 27 december 2010

2010-12-27

Järnkoll
U förvånas över vilken koll jag har på saker och ting när det gäller vad som är inne och vad som är hett inom både mode och inredning nuförtiden. Och det är sant - jag köper aldrig tidningar, det känns som att bara betala för en massa annonser, men genom de bloggar jag läser får jag ändå massor av information.

Det är roligt och fascinerande det här med trender. Jag har sagt det många gånger förut, men för mig är bloggvärlden otroligt homogen. Alla använder samma saker, alla köper samma märken, och även om det inte är saker eller kläder jag själv skulle välja så är det ändå omöjligt att inte få järnkoll på vad det är som gäller nu. Jag känner direkt igen kläder från vissa märken, inredningsprylar av en viss designer, och så. Det är inte kärnfysik - det är bara att läsa och titta på bilder.

Dagen före julafton var jag och U i Forum Nacka för en sista sväng med julklappsinköp för U's del. Jag passade på att strosa runt i lite klädbutiker i stället, och jag hittade faktiskt en del fint. På Mango hittade jag en klänning jag har letat efter, i fel färg förvisso men den satt faktiskt perfekt. På Esprit hittade jag ännu en klänning som egentligen inte alls är i min stil, men jag blev riktigt förtjust i den ändå. Och på InWear suktade jag ännu en gång över den urfina blusen som jag aldrig ens har brytt mig om att prova, eftersom jag har bestämt mig för att den ändå är för dyr för min plånbok.

Faktum är att jag knappt har köpt ett klädesplagg på hela hösten, och det är ovanligt för mig. Jag brukar gilla att shoppa, och jag gör det också ganska mycket vanligtvis. Men inte de senaste månaderna. Jag har haft som en spärr i mig som har sagt att jag ska låta bli, och jag har inte heller sett mycket jag har tyckt om. Så kan det vara ibland. Samtidigt tänker jag på vissa bloggare, som till synes verkar köpa upp hela kollektioner av märken som Odd Molly och Chill Norway, som är allt annat än billiga. Har alla otroligt mycket pengar? Eller är det jag som unnar mig för lite?

Hade jag varit på det humöret så hade jag säkert slagit till på alla tre plaggen, båda klänningarna och även blusen, men nu fick alla hänga kvar. Jag kunde helt enkelt inte förmå mig till att tycka att det var OK för mig att köpa fler klädesplagg när jag redan nu har så många, trots att en stor del av min garderob är plagg som i efterhand nog kan sägas vara felköp, saker jag borde ha låtit bli. Egentligen borde jag rensa - bara göra mig av med alla felköpta plagg och börja från början igen, göra om och göra rätt i stället. Det kanske kan bli ett av mina framtida projekt.

Min tand har blivit bättre som tur är. Den känns på något sätt, men den gör i alla fall inte ont längre. Det går åt rätt håll. Min migrän är däremot riktigt värdelös. Jag har huvudvärk flera gånger i veckan och det är inte alls bra. Jag har öka på min dos av medicin i alla fall så kanske blir det snart bättre igen. Jag hoppas på det.

Julhelgen har varit lugn för vår del. På juldagen gjorde vi inte mycket - tog en lång skön promenad till Kristineberg och tillbaka, såg filmer på TV, åt gott och slappade. Igår var vi hemma större delen av dagen, men på eftermiddagen åkte vi till mina föräldrar och Maja för att lämna en CD-spelare. Vi har en över och deras gamla har gått sönder så det passade bra - mindre prylar i vårt förråd och de slipper lägga ut pengar för att byta ut sin. Jag fick en gosstund med Maja igen och det är värt hur mycket som helst för mig. På kvällen var vi på traditionsenlig annandagsmiddag hos AP, med hela U's familj som vanligt. Det var trevligt men jag var inte riktigt road ändå kände jag. Så kan det vara ibland.

Idag jobbar jag hemifrån - jag passar på nu när det är så lugnt på jobbet - och ser på snön som faller utanför fönstret. Det blir nog en promenad runt ön på lunchen - så skönt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida