tisdag 28 december 2010

2010-12-28

Provocerande
Jag undrar varför vissa personer blir så provocerade av människor som jag själv, som inte använder päls eller äter kött. Varför är det så skrämmande? Det finns många teorier om det. Beror det på att personen som blir provocerad i verkligheten får dåligt samvete och själv känner sig som en sämre människa bara för att någon annan visar att det faktiskt går att välja en annan väg? Beror det på att djurvänner är konstiga? Jag har ingen aning. Men i stort sett varje gång som jag äter en måltid med nya bekanta och berättar att jag inte äter kött så får jag förklara varför. Som att mitt val skulle vara det konstiga. Varför är det så? Är det konstigt att bry sig om andra varelser? Är det konstigt att ha medkänsla? Om det är konstigt, ja, då är jag mer än gärna konstig. Jag brukar i stället tänka att om fler människor resonerade som jag gör i den här frågan, då skulle världen vara ett bättre ställe att bo på. Mer godhet, mer kärlek, mer fred och trygghet för alla. Det tror jag.

3 kommentarer:

Anonymous Wimsey sa...

Hej! Hittade hit via Malenamis blogg och ville bara säga att jag tänker precis som du: "Jag brukar i stället tänka att om fler människor resonerade som jag gör i den här frågan, då skulle världen vara ett bättre ställe att bo på."

Det där med att behöva förklara varför man inte äter kött har jag inte ännu upplevt. Däremot har jag erfarenheten att om man inte dricker alkohol, så är man konstig. Det blir väl så om man gör annorlunda än de flesta andra.

28 december 2010 kl. 16:20  
Anonymous Anonym sa...

Hej!

Jag håller med dig. Varför är det konstigt att värna om liv, i alla former. Jag är också ganska öppen med mina åsikter, vilket inte är lätt när man kommer från finlandssvenska österbotten där pälsnäringen verkar vara nån form av "the in thing". Tror dock att alla har rätt att själva välja. Det enda vi kan göra är att leva våra egna liv efter vårt eget samvete.

Ha de gott!

28 december 2010 kl. 17:04  
Blogger Therése sa...

Wimsey, när jag pluggade på högskolan drack jag heller i princip aldrig alkohol - gissa om jag fick förklara och försvara det ständigt.... ja, allt som sticker ur verkar vara konstigt i folks ögon!

Roligt att höra att vi i alla fall är fler som tänker likadant i den här frågan!

29 december 2010 kl. 09:02  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida