tisdag 22 juni 2010

2010-06-22

Bröllop i Nordingrå
I lördags, samma dag som kungabröllopet, var det äntligen dags för bröllopet mellan HE och JSk i Nordingrå. Äntligen, säger jag, för HE och JSk har varit helt uppe i sin bröllopsplanering under bra lång tid nu och det måste vara skönt för dem att äntligen ha fått gifta sig!

Nordingrå kyrka ligger otroligt vackert vid vattnet och även på insidan är kyrkan jättefin - inte så stor men ljus och lätt. Det var sammanlagt ungefär 100 gäster och det var verkligen bröllop i dagarna tre - från förfest i HE's föräldrahem på fredagen till brunch på söndagen, som vi dock inte var med på. Innan vigseln i kyrkan var det dessutom förmingel med cider och snittar, och sedan var det dags.

Själva vigseln var fin om än kanske lite mer show än jag är van vid - allt från hyllningskör vid intåget till reggaekör under vigseln. Men jag tror att det passade brudparet, det var deras stil och det är huvudsaken. Jag har aldrig sett JSk se så glad ut som i kyrkan, han såg knappt ut att tro sina ögon när han gick in under inledningen. HE's klänning var fin, inte min stil och jag tycker så klart att min är finare! Men den passade henne och hennes klänning passade också bra i stil med JSk's frockcoat som han hade fått uppsydd i Shanghai fick jag veta.

Efter vigseln åkte vi ett par mil norrut till festlokalen, en lada som brukar användas som danslokal under sommarhalvåret. Regnet höll sig borta under lördagen, men det var kallt! Ladan var inte uppvärmd och det var så där riktigt rått och fuktigt som det kan vara när det har regnat mycket. Framåt natten var det inte mer än fem grader varmt och med den fuktiga råa luften på det så blev det så kallt så jag knappt visste var jag skulle ta vägen. Jag var glad att jag hade lyssnat på mammas råd att ta med mig min röda ullkappa - jag satt med kofta, sjal och kappa över klänningen men kände mig ändå som en isklump. De flesta tjejer hade bara en tunn sjal över klänningen och öppna skor utan strumpor till det - dem tyckte jag riktigt synd om!

Jag kände egentligen nästan ingen av gästerna men middagen var trevlig ändå. Jag satt mestadels med HE's gamla vänner från Norrland och det var intressant hur deras liv skiljer sig från mitt. Vi var ungefär i samma ålder, kanske var de något yngre, men i princip varenda en av dem var gift och hade barn, många uppåt tioårsåldern. Det kändes lite lustigt, jag som är 37 år och i och för sig ska gifta mig - först nu! - men inte har några barn och i stället drömmer om att åka till Galapagos och Amazonas. Så olika livet kan vara. Bästa underhållningen kom i alla fall från JSk's supermusikaliska familj och bästa talet hölls av hans tioåriga brorsdotter!

Jag hade ärligt talat inte jätteroligt på bröllopet men det hade jag inte heller väntat mig. Jag antar att det hade varit annorlunda om jag hade känt lite fler, men det här var ju också U's vänner i första hand. Hur som helst var det i alla fall intressant att gå på bröllop så här bara ett par månader innan vårt eget. Både jag och U lade märke till olika detaljer på ett helt annat sätt än vi annars har gjort och hittade saker som vi ville ta efter och saker som vi ville göra annorlunda. Det var bra som inspiration för oss och nästa bröllop vi är med på kommer att vara vårt eget. Det är stort!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida