tisdag 14 april 2009

2009-04-14

Hela påskhelgen
Påskhelgen har varit underbart lång men ändå - givetvis - alldeles för kort. Så är det alltid när jag är ledig, jag kan bara inte få nog av det. Ledigheten har i alla fall varit mer än välbehövlig och helgen har inneburit en lagom mix av familjeliv, ärenden och fixande och bara skönt slappande.

På torsdagen var jag så trött att jag nästan höll på att tuppa av. Jag satt igenom lunchen på T-Bar med kollegorna, men drog mig därifrån så snart jag kunde. En sväng på stan blev det och jag kom hem med ett snyggt kritvitt skärp från Esprit. Någon vårjacka har det inte blivit - det finns hur många olika trencher som helst, beige med olika små features. Jag ångrar lite att jag inte köpte den snygga från Oasis som jag spanade på förra året, men det var inte läge då. Nu är frågan snarare om jag ska vara snål eller inte. Slå till på en svindyr, som garanterat också är ursnygg, eller ska jag göra som jag har gjort tusentals gånger och satsa på något som är nästan bra, och sedan följdaktligen också ångra mig och tröttna relatigt snart? Det är frågan. Jag har kärat ner mig i ett par rosa loafers också - jag som alltid går i svarta skor. De är helt otroligt vackra och glada och somriga - och dyra. Jag vet att om det är någon gång i livet jag har råd att spendera så är det ju nu när jag och UP bor så billigt, men vanan och samvetet tar ändå emot. Jag ska fundera på dem lite till.

Fredagen var en fixardag. Vi röjde hemma, städade, storhandlade och tog dessutom en riktigt lång skön promenad längs Edsviken. Det var en härlig dag när vi fick massor gjort. På påskaftonen var det bilfixardag. Vi åkte till UP's mamma för att tvätta bilen och blev kvar där hela eftermiddagen, skrubbade och spolade och gnuggade. Bilen blev i alla fall riktigt snygg även om de där förargliga rostfläckarna börjar synas nu när bilen är ren. Frågan är om vi ska sälja den och köpa en ny eller om vi ska bearbeta rosten mer handgripligt. Påskaftonen var den dagen när sommaren kom till Stockholm. Det var fantastiskt varmt ute och jag behövde inte ha på mig mer än ett tunt linne på eftermiddagen. Så otroligt skönt och vintern känns verkligen långt borta nu. Stövlarna är undanlagda för säsongen och jag vägrar plocka fram dem igen om det så blir snöstorm!

På kvällen var det påskmiddag hos UP's mamma då även BP och hans familj kom dit. Maten var god och allt flöt på, men det märks att AP börjar bli gammal. Hon verkade väldigt trött och var liksom inte med riktigt på hela kvällen. Hon fyller 80 år om några veckor och det är inte utan att det börjar märkas på henne. Jag är glad att mina föräldrar är lite yngre än så.

Påskdagen var en helt ledig dag för oss. Tyvärr behövde UP jobba en del under dagen - inte helt ovanligt men trist ändå. Det känns som att det är antingen eller för honom. Antingen för lite att göra eller tokmycket. Jag kan förstå att det är som det är, inte mycket att göra åt saken, men trist är det ändå eftersom det går ut över vår lediga tid tillsammans. Det finns ju så mycket annat man kan göra på fritiden. Vädret var i alla fall nästan lika bra som på lördagen och vi hann komma iväg på en eftermiddagsutflykt till Sigtuna. Jag har varit där hur många gånger som helst med min familj, men för UP var det nästan premiär. Vi gick den vanliga promenaden längs huvudgatan och tillbaka vid Mälaren och tog sedan en god fika på caféet Tant Brun. Det var stekande varmt på innergården och det riktigt kändes hur solen tog - så skönt! På kvällen såg vi Corpse Bride och drack drinkar i soffan.

På annandagen var vi på en visning, en ganska stor trea i Kristineberg. Den var ganska stor men ändå inte så bra planerad - det mindre rummet var så pass litet att det egentligen inte gick att ha till någonting så ärligt talat kändes lägenheten mer som en 2,5:a än en trea. Inget bud med andra ord. Efter visningen åkte vi förbi Stalands i Rotebro för att leta skrivbord. Skrivbordsjakten gick sådär - det bordet som jag hade spanat in var inte så fint i verkligheten så där gick vi bet. Men däremot hittade vi en riktigt fin TV- och stereobänk som känns som att den kan funka perfekt för oss. Jag tror inte att vi gör någon beställning så länge vi inte har flyttat till ny bostad eftersom det är svårt att veta vad som kommer att passa i nästa hem. Men nu vet vi i alla fall vad vi ska ha och det är ett framsteg. På Stalands fanns även en bokhylla som kan bli riktigt bra - jag vill ha allting i vitt, så klart, och det kliar i fingrarna på mig att få börja beställa på riktigt i stället för att bara titta och drömma.

Jag kan verkligen fascineras över hur andra människor bor, särskilt de som är sambos. Det är helt otroligt hur allas hem är så där skönt tomma och välmatchande - som att alla har slängt allt de någonsin har haft tidigare och köpt nytt där allt matchar. I ärlighetens namn skulle jag ju mer än gärna göra samma sak själv, men tyvärr skulle nog inte UP gå med på det. Han vill tvärtom ha ett stort hus där vi kan få plats med alla gamla antika saker från hans föräldrars hus, och jag blir nästan gråtfärdig vid tanken. Jag vill inte bo i ett museum och gamla ärvda saker är det värsta jag vet. Jag vill ha stilren inredning som ger ljus, rymd och luft och gamla ärvda möbler är för mig den absoluta motsatsen till det. Det där blir något vi får fundera på längre fram.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida