måndag 16 februari 2009

2009-02-16

En underbar helg
Efter allt intensivt jobbande hela vintern unnade jag mig en välbehövlig semesterdag i fredags. Min plan var i princip bara att göra så lite som möjligt, och kanske också hinna få undan sånt som jag aldrig verkar få gjort annars. Alltså sov jag länge, åt god frukost och åkte sedan in till stan för min inbokade fotvård som jag fick i julklapp av mamma. Det var skönt och jag ska nog se till att göra det åtminstone någon gång per år i fortsättningen.

Efter fotvården gick jag en liten kort sväng på stan, men gick mest bara och frös och åkte snart hem igen. Hemma blev det en lugn stund i soffan och sedan lite städning och fixande innan UP kom hem från jobbet. Väl hemma lagade vi en underbart god middag och hade en skön kväll tillsammans.

På lördagen åkte vi iväg till Rånäs Slott som ligger någon mil utanför Rimbo. Det är en riktig håla om än vackert landskap, men för mig är det alltid lika fascinerande att se ett sånt ställe och inse att det finns människor som bor så hela tiden, året om. Jag skulle aldrig klara det tror jag, även om det nog kan vara idylliskt ibland. Rånäs Slott ligger vackert vid en sjö. Det är väl renoverat, charmigt och vackert och inbjudande. Vi fick bo i den gamla trädgårdsmästarvillan som tydligen har anor från 1300-talet redan.

På slottet njöt vi i fulla drag - afternoon tea först, med flera sorters ostar och andra pålätt, kex, croissanter och scones, flera sorters marmelad, kladdkaka, flera tårtor och godis och jag vet inte allt. Vi åt oss mer än mätta och det var skönt att ta en promenad i solen efter det. Vi hann även med en stund i det lysande vita energirummet och en stund i bubbelpoolen vid vattnet innan middagen. Middagen bestod av fem ljuvliga rätter med mycket vin till och vi åt och njöt och hade riktigt roligt tillsammans, som vanligt. Även frukosten var fantastisk - nybakt bröd, fil med goda flingor och färska blåbär och hallon. Bättre blir det inte! Trots all god mat var vi ganska sega båda två men vi tog ändå en tur bort till Uppsala och gick en sväng där innan vi åkte hem igen. En helt enkelt underbar helg för oss två.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida