fredag 7 mars 2008

2008-03-07

Framtidens kvinnliga ledare
Igår var jag på ett Shortcut-event, en gala där man skulle utse årets mest inflytelserika kvinnliga ledare under 35 år. Det var en fascinerande kväll på så sätt att det var länge sedan jag såg så många kvinnliga unga karriärister samlade på ett och samma ställe - vackra, piffiga och elegant stylade. Under åren sedan jag lämnade Telia har jag helt kommit ifrån den världen, men nu är jag på väg tillbaka igen.

Syftet med galan var att uppmärksamma unga tjejer som har lyckats i arbetslivet, dels för att premiera dem själva men också för att ge andra tjejer bra förebilder, personer som visar att det går att kombinera både att vara kvinna, ung och framgångsrik. Det är fortfarande nödvändigt att göra så, tyvärr. UP var med på minglet och vi stod och diskuterade hur många kvinnliga respektive manliga chefer vi känner. Vi kände löjligt få kvinnliga chefer och löjligt många manliga.

Nyamko Sabuni och Mona Sahlin var båda med på galan och Nyamko förvånade mig genom att vara så liten, som ett barn nästan. Hon höll ett tal om hur viktigt det är att fortsätta främja kvinnliga chefer och sa att hon önskar sig en tid när vi inte ens längre behöver prata om kvotering. Mona Sahlin såg jag inte till men konfrencieren kommenterade att hon var snygg och jag tänkte direkt att det hade hon aldrig sagt om en man; kommenterat hans utseende på det sättet, som att det är det som visar hans värde. UP sa också det när alla de nominerade kvinnorna visades upp, att det var förvånande att varenda en av dem var så vacker. Som att utseendet var nödvändigt för att lyckas inom sin karriär, som att det inte räcker med att bara vara duktig.

Vi träffade på ett par bekanta till UP också, en kille och hans fru som nog inte var äldre än mig. Hon sluddrade lite när hon pratade och man såg att det var något hos henne som inte var riktigt som vanligt. Lite senare fick jag höra att hon har varit med om en hjärnblödning och första tiden efter sjukdomen var förlamad i halva kroppen. Så kan livet också förändras.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida