torsdag 6 mars 2008

2008-03-06

Födelsedagsmiddag och tankar
Igår fyllde UP's mellanbror LP år och bjöd på middag hemma i Lännersta. Det LP, hans båda barn och deras mamma, UP, jag och hans mamma AP. Maten var god och middagen trevlig med undantag för när dottern, fem år gammal, fick ett totalt utbrott - i vanlig ordning tydligen - och blev förvisad från bordet. Det är nog inte så himla lätt att ha barn ändå.

Efter middagen var det meningen att jag och UP skulle åka in till stan för att gå på bio, en gratis förhandsvisning. Men vi var så trötta båda två så vi orkade helt enkelt inte åka iväg en gång till. Vi skjutsade hem UP's mamma och åkte sedan hem till UP.

Det var en kväll som kunde ha blivit till inget speciellt alls. Men så helt slumpmässigt tog jag ut en bok ur bokhyllan - "Den lille prinsen" i en vacker engelsk utgåva med fina bilder. Jag slog upp boken helt planlöst och på första sidan hittar jag en vacker kärlekshälsning från en av UP's tidigare flickvänner, en som jag vet har betytt mycket för honom. Efter det blev kvällen helt fel. Jag frågade UP vad han tyckte om boken och han sa att han hade tyckt att den var bra. Så frågade jag vad han tyckte om boken jag gav honom i julklapp förra julen. Den har han inte läst, så den tycker han än så länge ingenting om.

Det är en skitsak men för mig, i den stunden, blev det till en jättegrej, detta att UP tog sig tid att läsa den fina boken från exet, men den han fick från mig har han inte värdesatt så högt att han har velat prioritera och lägga någon tid på att läsa den. Visst, min presentbok är bara en vanlig pocket från en relativt ny och okänd författare, inte att jämföra med den fina klassikern som den andra tjejen gav honom. Men ändå. Det är något jag valde ut till honom, för att jag trodde att det var något han skulle uppskatta. Det är kanske inte viktigt men det blev det ändå. Kanske klarar jag helt enkelt inte av det här. Kanske kommer det förflutna alltid att ligga emellan oss på något sätt. Jag önskar bara att det ska gå över, att det ska försvinna. Att vi ska få den där nystarten som jag har önskat oss hela tiden, utan gamla flickvänner som spökar överallt. Det måste lösa sig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida