måndag 11 juni 2007

2007-06-11

Garden party i barnfamiljsträsket
I lördags var jag och UP bjudna på garden party hos hans kompis med fru ute på Kullön i Vaxholm. Jag bodde i Vaxholm med R när Kullön började byggas så det var intressant att komma dit på nytt och se hur fint området har blivit nu, när grönskan har vuxit upp igen och husen är färdiga och bebodda sedan några år. Det är som att bo ute på landet men ändå inte. Så lugnt och tyst men ändå inte alltför långt till själva Vaxholm med butiker och annat.

Det som förvånade mig - men ändå inte antar jag - var att hela området på 250 hus var bebott enbart av barnfamiljer. De typiska föräldrarna i 30- eller 40-årsåldern med ett eller två barn i åldern 0-7 år. Alla likadana, alla likformade. Vi tog en promenad ner till badplatsen och där blev det för mycket för mig och UP, barn och gravida kvinnor precis överallt, så vi flydde bort till båthamnen och satte och där och solade i stället.

Det som var bra med tillställningen var att jag fick träffa fler av UP's äldre vänner, sådana han har känt sedan han gick på högskolan. Jag fick se lite mer av vilka han har umgåtts med, vilka han räknar som sina vänner. De var trevliga och verkade bra på alla sätt och det slog mig ännu en gång hur ung UP verkar i jämförelse med dem alla. Inte helt oväntat delades sällskapet upp framåt kvällen. Kvinnorna satte sig vid ett bord och männen vid ett annat. Jag kunde inte tänka mig något tråkigare än att sitta vid kvinnobordet så jag satte mig med männen i stället och vi hade riktigt roligt, pratade resor och annat som kändes betydligt mer intressant än att diskutera barn eller vad ämnet nu kunde tänkas bli.

Jag och UP sågs nog som lite originella eftersom vi varken har barn eller bor ihop. Som vanligt var vi det enda paret som fortfarande verkade vara kära i varandra, som rörde vid varandra som man och kvinna och inte bara som föräldrar till samma barn. Det skrämmer mig lite att se hur alla par verkar bli när de får barn ihop och åter igen lovade UP och jag varandra att aldrig bli likadana om vi skulle få barn en dag. Det var verkligen en märklig dag och kväll, men intressant.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida