måndag 16 april 2007

2007-04-07 - 2007-04-09

Kuala Lumpur
Mångmiljonstaden Kuala Lumpur var sista destinationen på vår långa resa. Besöket i Kuala Lumpur var en av resans höjdpunkter för mig eftersom vi skulle bo hos mina vänner MT och AI. De pluggade båda i Gävle samtidigt som mig och MT var en av mina allra bästa vänner där.

Att AI och MT skulle bli ett par var verkligen helt otippat. I Gävle var det i princip så att alla kände alla, och jag minns AI som en av de där killarna som alltid var kanonfull på kåren, en av dem som hängde med de allra dräggigaste, jobbigaste, fullaste killgängen. AI och MT fann varandra några år efter Gävle, på en reunion, och de blev ett par någon månad senare. Det var år 2000 och för 2,5 år sedan fick AI ett erbjudande om att flytta till Kuala Lumpur för att jobba för Ericsson där. MT hade aldrig satt sin fot i Asien men de tackade ja på stående fot och idag bor de i Malaysia och har en liten dotter på 1,5 år, kanske världens sötaste barn faktiskt. AI har visat sig vara en av världens trevligaste människor. Öppen, lättpratat, utåtriktad och social - jag tycker bättre om honom för varje gång vi ses.

Jag och MT har sagt ända sedan hon flyttade till Malaysia att jag måste komma dit och hälsa på och nu blev det äntligen av. Det var extra roligt att få ta med UP för att träffa mina gamla vänner också. Det är så bra med MT. Vi hörs av rätt sällan och ses i princip aldrig, men det spelar ingen roll. När vi väl träffas är det ändå som att det var igår. Det är som att vi bara fortsätter på samma samtal, som att vi aldrig har slutat prata. Det är kanske det som kännetecknar en riktig vän.

MT mötte oss på tågstationen och skjutsade oss ut till Mont Kiara, området där de bor. Det är ett nybyggt, lyxigt område där det i princip bara bor västerlänningar, expats, uppblandade med enstaka malayer som är tillräckligt förmögna för att bo där. Vilken lägenhet de hade! På artonde våningen, med fri utsikt över staden och Petronas Towers, världens högsta tvillingtorn. Allt var toppmodernt och ursnyggt, med flera meters takhöjd och marmorplattor på golven. Vem som helst skulle trivas i en sådan lägenhet och både MT och AI sa att det nog inte blir helt lätt att komma tillbaka till Sverige och den betydligt enklare standard de är vana vid här.

Det är tio år sedan jag sist var i Kuala Lumpur så det var roligt att komma tillbaka. Enda smolket i bägaren var att jag blev sjuk. Jag råkade ut för dålig mat på Mabul och min magsjuka snarare förvärrades när jag kom till Kuala Lumpur. Jag fick feber och kunde knappt äta alls. Därför passade det ganska bra att ta en lugn eftermiddag hos MT och AI. Vi fikade och satt och pratade och framåt kvällen åkte jag, UP och AI iväg på en lång, skön massage. Väldigt avkopplande men som vanligt hade jag svårt att koppla av helt. Tankarna for iväg åt alla håll och det var egentligen bara sista kvarten som jag verkligen slappnade av helt.

På kvällen mötte vi upp AHa och åkte iväg in till stan för att äta middag. Jag mådde alltför dåligt för att vara riktigt på gång, men vi åt och åkte sedan iväg till en annan del av stan för en drink. Någon partykväll blev det inte men vi kom hem sent ändå.

Planen för nästa dag var att göra stan - shopping och sightseeing. Det blev tyvärr inte riktigt som vi hade tänkt oss. På förmiddagen mådde jag så dåligt att jag inte ens kunde ta mig ur lägenheten, men framåt lunch tog vi en taxi in till city och tillbringade sedan flera timmar i ett stort shoppingcentrum. Jag köpte en del saker och även UP kom igång ordentligt och shoppade som jag aldrig sett honom göra förr. Det var riktigt roligt att se!

MT kom och mötte oss på eftermiddagen och vi åkte vidare till KL Tower där man kan åka upp till observation deck som är 276 över marken med en strålande utsikt över staden och Petronas Towers. På kvällen tog vi oss vidare till Chinatown där vi gick och tittade på marknaden. Jag fick flashbacks från förra gången jag var här med PH. Då var Kuala Lumpur bara en liten del i vår fyra månader långa resa och den gången bodde vi på ett enkelt hostel i Chinatown. Den här gången blev besöket annorlunda. Jag handlade ingenting på marknaden, men UP köpte ett tiotal DVD-filmer för nästan inga pengar alls.

Nästa morgon gick flyget tillbaka till Stockholm. Resan var slut för den här gången. Men vilken resa det har varit! Det här är upplevelser jag aldrig glömmer.

Lite nu och då under resans lopp har röda och rosa godishjärtan dykt upp på min huvudkudde. Det har hänt när jag minst har anat det, och jag har blivit lika glad varje gång. Tänk bara!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida