onsdag 10 januari 2007

2007-01-10

Blomsterplockarna
Jag, UP och några fler var och såg Blomsterplockarna på Dramaten igår. Den pjäsen var klart annorlunda jämfört med allt annat jag hittills har sett. Den hade en handling men ändå inte. Skådespelarna var alla äldre, i pensionsåldern, långt ifrån Hollywoodglamour och unga, vackra människor som skapar omöjliga ideal att leva upp till. Handlingen var väntan på en audition i improvisationsform och improvisationen skulle bestå av blomsterplockare vid en vägkant. Så långt enligt manus.

Men det verkliga manuset handlade om åldrandet och om hur det påverkar oss. Det var en väldigt bra och välspelad pjäs, tragikomisk och mestadels faktiskt ganska sorglig. Som en av skådespelarna sa, "åldrandet tar så mycket ifrån oss men ger ingenting tillbaka". Alla drömmar de hade handlade om det förflutna och det verkade svårt att bli gammal, men ändå livfullt och spännande. Jag tänker inte mycket på åldrande - jag skjuter de tankarna framför mig - men jag antar att den delen av livet egentligen till största delen är som alla andra. Det blir vad jag gör det till.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida