måndag 14 augusti 2006

2006-08-14

Flytta eller inte flytta
Jag har mitt vanliga dilemma som kommer med jämna mellanrum. Flytta eller inte flytta? Jag älskar min lägenhet, jag stortrivs med utrymmet och den stora, härliga balkongen som är så perfekt både för mig och för katterna. Läget är förmodligen det bästa i hela området.

Men så är det ju det där med att bo i förort. Alla andra bor i stan! Hade det gått tunnelbana till Nacka hade jag aldrig övervägt att flytta. Men det är det där med att passa bussar och tunnelbanor, att alltid planera, alltid ha längst väg hem, aldrig kunna vara riktigt så där spontan som jag hade önskat. Vänta och planera.

Med jämna mellanrum får jag ett ryck och börjar titta på annonser och springa på visningar. Varje gång slutar det med att jag blir besviken och frustrerad över hur otroligt lite man får för pengarna närmare stan. I stort sett allt jag tittar på känns som ett nerköp, även om adressen är toppen. Jag vill ogärna ta mig an ett renoveringsobjekt, är nog lite för bekväm för det. Och jag vill inte prioritera bort balkongen, den är för viktig för mig själv och för katternas skull. Med de kraven är det näst intill omöjligt att hitta något i rimlig prisklass.

Nu funderar jag åter på att ta hem en mäklare bara för att få en ungefärlig värdering av min egen lägenhet. Kanske har den gått upp något. Jag hoppas på det. Som alltid fascineras jag över att alla som bor i Stockholm - utom jag - verkar ha pengar som gräs. I synnerhet de personer som inte är infödda stockholmare verkar ha gott ställt. Jag tror knappt jag känner en enda inflyttad människa som bor i förort. De infödda däremot verkar klara av det utan problem. Det är märkligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida