lördag 17 juni 2006

2006-06-17

Den grymmaste av varelser
Jag har ett nyligen läst exemplar av Djurens Rätts medlemstidning på mitt köksbord. Som vanligt när jag läser den tidningen blir jag förbannad, ledsen, frustrerad, förtvivlad, äcklad. Vissa dagar kan jag nästan skämmas över att vara människa. Världen är full av grymhet, och den i särklass grymmaste varelsen på jorden är människan. Jag har aldrig förstått med vilken rätt vi helt sonika bara sätter oss över alla andra varelser, hur vi kan tillåta oss att behandla dem på de mest fruktansvärda sätt, med den simpla ursäkten att de ju bara är djur. Att vi människor är så mycket bättre, så mycket mer värda.

Sanningen är att ett djur aldrig skulle behandla en annan varelse med en sådan grymhet som den vi människor besitter.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida