torsdag 26 maj 2011

2011-05-26

Funderingar
Igår kände jag en gång för alla att nej, nu slutar jag läsa den där bloggen där det är en sådan vikthets. Jag har funderat i de banorna tidigare eftersom det är en del där som inte riktigt tilltalar mig, men efter att ha insett vilken typ av personer som i mångt och mycket för övrigt följer bloggen i fråga så känner jag att nej, det här är ingenting för mig. Vad är det för typ av människor som anser att alla över storlek 38 är för feta och bör banta? Vem är så insnöad? Ja, många, tydligen!

Det som skrämmer mig mest är att det här i många fall är kvinnor som har barn, som ska vara förebilder till andra människor som just nu är på väg att formas och bilda sina värderingar. Det här är kvinnor som inte ens verkar förstå att vi alla är skapta olika och jag undrar om de någonsin har satt sin fot på ett gym? Jag tillbringar mycket av min lediga tid på gymet och jag ser både kvinnor och män och deras kroppar hela tiden. De är mer eller mindre nakna i omklädningsrummet, de har tajta avslöjande kläder när de tränar och det som är säkert är att alla verkligen ser olika ut. Alla har olika kroppstyper, alla har olika genetiska uppsättningar och förutsättningar. Vissa har korta ben, vissa har breda axlar, vissa är spensliga medan andra verkar ha lättare att bygga muskelmassa. Vissa har platt mage och andra har breda höfter.

Enligt kvinnorna vars kommentarer jag läste igår kan man lätt göra tolkningen att alla som inte passar in i en viss mall eller norm inte är godkända. De bör banta för att bli "rätt". Om det här är så som dessa kvinnor verkligen ser på verkligheten så tycker jag synd om dem. Jag beklagar att de inte är smartare än så och jag undrar om de på allvar tror att hälsa och skönhet ligger i vilken klädstorlek man har? Det är sorgligt att inse hur lite vissa vet om världen, men tack och lov kan jag göra valet att gå vidare på min egen inslagna väg, och det är det jag gör nu.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida