måndag 8 februari 2010

2010-02-08

En låtsasvärld
Jag har varit i Schweiz för tredje gången i mitt liv. Det är andra gången jag är nere och träffar mina kollegor inom marknads- och kommunikationsområdet och som alltid är det en riktig energiinjektion att komma dit. Vi är kanske femton personer från hela världen, de flesta från Schweiz förstås, och det är världens härligaste gäng - roliga, trevliga, inspirerande tjejer som jag verkligen skulle vilja träffa betydligt mer. Det är enda gången under året som jag får en chans att umgås med människor som jobbar med samma sak som jag själv, och det behövs - det är en ventil för mig, en chans att faktiskt få möta likasinnade personer.

Jag flög till Zürich på onsdagkvällen och hann inte mycket mer än att komma in och vända på hotellet innan det var dags att åka vidare på torsdagen. Vi inledde med ett par timmar på kontoret och åkte därefter vidare till Engelberg, en liten by omgiven av höga branta berg någonstans mitt i landet. Zürich ger jag inte mycket för - den staden känns för mig mest bara grå, ful och tråkig. Engelberg var vackrare - vi åkte linbana upp till 1 800 meters höjd ungefär och där bodde vi på ett litet hotell mitt uppe på berget. Vackert, ja, absolut! Vi hade konferens och workshop i två dagar och varvade med vandring på snöskor under stjärnhimlen och middag - ostfondue, förstås - i en igloo.

Schweiz är ett lustigt litet land, tycker jag. Det är som ett dockskåp ungefär. Allt är liksom pyttelitet och puttinuttigt och tillrättalagt och känns konstgjort, på något sätt, ungefär som att man har byggt upp fina fasader och sedan bor människor där bakom med automatiska leenden och säger att allt är så bra, så bra. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo i Schweiz, för mig känns hela landet alltför onaturligt och fantasilöst, även om naturen är vacker.

På torsdagkvällen fick jag den fantastiska nyheten av UP att lägenheten i Danderyd är såld! Det dök upp en oanmäld person på tisdagens visning och han la utgångsbudet så då var det klart. Äntligen! Nu kan vi börja planera vår flytt på riktigt, packa och göra i ordning.

Jag kom hem sent på fredagkvällen och har till min glädje kunnat sova riktigt länge både på lördagen och söndagen, och otroligt nog har jag trots det inte fått migrän. Det är ett stort framsteg, helt klart. Lördagen ägnade jag mest åt att städa och fixa hemma. På lördagkvällen var jag ute på tjejmiddag på Kungsholmen. Det var jag, SS, JP, JKl och tre tjejer till som jag inte hade träffat förut. Det blev en OK kväll, inte jättekul tyvärr. Jag fick ingen riktigt bra kontakt med de tre okända tjejerna av någon anledning, JP satt för långt ifrån mig för att kunna samtala ordentligt och SS blev alldeles för full och högljudd och bara ocharmig i största allmänhet. Trist men så kan det vara ibland. Jag avstod från att gå vidare efter middagen och åkte hem i stället.

På söndagen tog jag med mig två väskor med kläder och skor och åkte till lägenheten på Lilla Essingen, dels för att lämna lite saker och dels för att hämta vår post som redan är eftersänd dit. Märkligt nog hade vi inte fått någon post alls, och vi har inte heller fått något till den gamla adressen. Jag måste ringa och kolla upp det. Sent på eftermiddagen kom UP hem från Sälen och det var så skönt att se honom igen. Vi tog ut katterna på en liten promenad, packade och packade upp, hade det bra.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida