måndag 14 december 2009

2009-12-14

Bästa vänner
Den här helgen har varit en väldigt bra helg eftersom jag har fått umgås med mina tre närmaste vänner: PH, JP och SSH. Jag hade hemarbetsdag i fredags och på kvällen åkte jag till PH för vårt och JP's årliga julmys. Så mycket julmys blev det inte - alltså, vi bakade ingenting men det blev desto mer prat, god middag, god dryck och godis i soffan.

Jag har känt PH och JP sedan 1993-1994 någon gång och jag är så glad att de finns i mitt liv. Vi har så mycket historia tillsammans, särskilt jag och PH som var i princip oskiljaktiga under Gävleåren och sedan gjorde vår fyra månader långa backpackerresa i Sydostasien och Australien året efter högskolan. Vi tre har alltid massor att prata om, vi finns där för varandra och stundtals ser jag dem nästan som systrar, som syskon. Det tar tid att få en sådan kontakt med människor, det tar många år men det är värt det många gånger om.

I fredags berättade PH att hon har blivit gravid och fått missfall i vecka åtta. Det är inte länge sedan det hände men hon mår bra nu. Men både jag och JP blev enormt berörda av det hon berättade - missfall är ju något som folk i princip aldrig pratar om utan det hålls bakom stängda dörrar och PH ville berätta just därför. Det är ju inget att skämmas över och det är oerhört vanligt att människor råkar ut för det. För mig blev det också känslosamt eftersom det är första gången en riktigt nära vän till mig har blivit med barn. Jag har vänner som har haft barn så länge jag har känt dem, och jag har vänner som finns utanför den allra innersta kretsen som har fått barn under de senaste åren, men PH är som sagt den första som står mig riktigt nära. När hon berättade kände jag för första gången på riktigt att det där skulle lika väl kunna vara jag själv, det skulle kunna hända mig. Livet kom stort och nära på något sätt.

På lördagen träffade jag en annan riktigt gammal vän - SSH var i stan tillsammans med pojkvännen. Hon bjöd mig, UP och MM på middag hos sin pappa AS i Sollentuna och det blev ännu en hellyckad kväll. Jag har bara träffat SSH's pojkvän en gång, helt kort då, men han verkar trevlig även om det ärligt talat märks att han är några år yngre än oss. Men SSH verkar lycklig med honom och det är ju huvudsaken. Jag tror hon får det bättre med honom än med HH och det är värt mycket. Det är som UP säger - det tar tid att få gamla vänner.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida