måndag 30 juni 2008

2008-06-29

Sängjakt och lite till
Det har varit ännu en helg utan utgång. Jag saknar det inte, tvärtom är jag mer lugn till sinnes nu. Jag märker på mig själv att jag ändå är mer stressad och stingslig över den kommande sommaren nu med allt vad den för med sig - UP's resor och vår egen brist på planer.

Igår satt vi faktiskt en stund och pratade om tänkbara saker att göra och platser att resa till men vi kom fram till att det egentligen inte finns något ställe som vi verkligen brinner för eller längtar efter att komma till. Det är inte likt någon av oss men nu är det som det är. Vi gick först igenom tänkbara resmål i södra Sverige. Söderut har vi en del folk vi känner, men det känns ändå som att en sådan resa främst skulle handla om att åka runt till bekanta och inte så mycket att vi ska besöka platser vi verkligen vill till. Norrut finns fler äventyr, fler nya saker att uppleva och nya platser att se. Men vi känner ingen där utan då blir det mer kostsamt med tanke på att vi måste bo på vandrarhem hela tiden, alternativt tälta förstås. Jag har ingenting emot att tälta så länge det inte regnar för mycket. Vi måste i alla fall komma fram till något snart. Det är inte långt kvar till min ledighet, och UP ska ju snart åka iväg också. Tiden går och går.

Lördagen tillbringade jag hos mamma och Maja. Det blev en bra dag och jag är glad att jag åkte dit. Mamma är ju ensam hela veckorna i princip och jag tror hon uppskattade sällskapet. På kvällen mötte jag UP i stan. Han hade fått två erbjudanden om gratis middag på Patricia så vi tog chansen att äta billigt ute en kväll. Det blev en ganska bra middag även om åtminstone varmrätten var lite smaklös. Men gratis är gratis.

Efter middagen tog vi en promenad runt Södermalm och tittade på utsikten över Stockholm. Den här staden är så otroligt vacker, det kan jag inte komma ifrån. Aldrig vill jag bo någon annanstans än här.

På söndagen gick vårt sökande efter en ny säng vidare. Vi var runt i fyra olika butiker, och vi kom egentligen fram till samma sak som förra gången - att det är Carpe Diems säng Kornö som är perfekt för oss. Jag ska försöka ta reda på om Mios säng verkligen är densamma, och efter det kan vi nog beställa snart. Min gamla säng känns hopplöst obekväm i jämförelse.

När det gäller att bli sambos har vi inte kommit framåt. Jag ser fram emot att bo tillsammans med UP, men däremot känner jag att det blir en enorm utmaning för mig att bo i hans nuvarande lägenhet. Det är för mycket historia för mig, saker jag kommer att ha svårt att bortse från. Andra som har varit där, saker jag vill glömma men ändå inte kan sluta tänka på. Det bästa vore absolut om vi kunde hitta något helt nytt i stället. Det sägs att det som inte dödar härdar, men vissa erfarenheter skulle jag ändå hellre bara vara utan.