tisdag 26 juni 2007

2007-06-26

Bekräftelse - men av vem?
Jag tror att vi alla söker bekräftelse mer eller mindre. Jag tror att vi alla vill höra att vi är bra nog, att vi gör rätt, att vi är omtyckta av andra. Visst kan vi bekräfta oss själva också. Vi kan säga till oss själva att vi är jättebra, att vi är bäst! Vi kan lära oss att tro och veta att det är sant, det vi intalar oss själva. Jag sitter inte bara här och säger till mig själv att jag är bra nog. Jag vet att det är sant.

Men förr eller senare inser vi nog också att vi behöver höra de där orden även från andra håll. Vad spelar det för roll om jag kan se alla min kvaliteter, om de ändå är dolda för andra? Vad spelar det för roll om jag själv vet att jag är underbar och fantastisk, om ändå ingen annan orkar titta länge nog för att se mig och upptäcka allt jag har att ge? Räcker det i längden att älska sig själv? Jag tror inte det. En klok människa sa att vi upphör att älska oss själva om ingen älskar oss. Jag tror att det är sant. Vi måste klara oss själva, men vi behöver kärlek, bekräftelse och uppskattning från andra likafullt. Det gör oss inte svagare - det gör oss bara mänskliga.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida