måndag 25 juni 2007

2007-06-25

Årets midsommarfirande
Jag är helt traditionslös när det gäller midsommar. Jag har inga fasta rutiner utan gör olika saker med olika personer varje år. UP har däremot en tradition som är svår att bryta. De senaste 17 åren har han firat midsommar med sina gamla studiekompisar från högskolan, hos HO och USO som bor med barn och hästar på en gård i Skåne. Alltså åkte vi dit.

Helgen blev ungefär som väntat - trevlig men intensiv. På själva midsommarafton var vi 26 vuxna och 22 barn så det var folk överallt och jag fick inte en sekund för mig själv, kändes det som. Det regnade ordentligt fram till lunch ungefär så fina sommarkjolen var inte att tänka på. Det blev kängor, jeans och tjock tröja i stället - typiskt midsommarväder. Annars innehöll midsommarafton allt som ska finnas där - sillunch, dans kring midsommarstången, lekar och grillning på kvällen, med lite dans efteråt. Varken dans kring midsommarstången eller lekar är min grej så där höll jag mig i bakgrunden så gott det gick.

De flesta åkte hem på midsommardagen, men vi som var kvar åkte på utflykt till Järnvägsmuseet i Ängelholm - som var bättre än väntat - och sedan vidare till Båstad för fika hos USO's föräldrar. Det var mitt första besök i Båstad och det var både mindre och snobbigare än jag trott. På kvällen var det grillning igen och den här dagen var vädret betydligt bättre.

På söndagen var det bara jag, UP och TF som var kvar och vi hjälpte till att röja undan efter helgen innan det var dags att köra hem mot Stockholm igen. UP var riktigt förkyld och risig så jag och TF fick köra halva vägen var eftersom UP inte orkade.

Precis som förra gången jag var nere i Skåne - på USO's 40-årskalas i april - så kändes det lite konstigt att vara där. Det är så påtagligt att det här är en del av UP's liv som jag aldrig kommer att känna till. De är ett så jättestort gäng som har känt varandra sedan mitten av 1980-talet och de har miljoner minnen ihop som jag aldrig kan sätta mig in i eller förstå. Alla är så trevliga, men det är ändå svårt att inte känna sig lite utanför gemenskapen ändå. Jag antar att jag bara får fortsätta att komma dit och lära känna dem bit för bit.

Det här året tror jag faktiskt att UP var lite besviken. Han sa flera gånger att det brukar vara sådant jätteparty på midsommar, men nu var det så många barn där så det blev mer av en familjehelg. Jag vet att han är mån om att hålla kontakten med det här gänget, och många av dem träffar han inte mer än en gång om året. Men till och med UP sa ändå att det kanske var dags att bryta den här midsommartraditionen och göra något annat. Själv är jag kluven. Jag antar att vårt första alternativ i så fall är att följa med US ut i båten, och utifrån det jag har hört vet jag att det är en partyresa utan dess like. Att det sups ohejdat i dagarna tre, ute i skärgården, på en öde ö och på Sandhamn. Jag tror inte att en sådan resa är för mig, egentligen, inte mer än att en helg med vad som känns som tusen barn är det. Men det ligger ett år fram i tiden, vi har gott om tid att fundera över alternativen till dess.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida