måndag 1 november 2010

2010-11-01

På fel planet
I lördags besökte jag och U konstutställningen Fo-KoPUB. Jag tycker generellt att det är en jättebra idé att hålla en sådan utställning, ett bra sätt att få fram nya unga konstnärer och förhoppningsvis kan somliga också göra ett fynd och hitta något att köpa med sig hem. Trevligt, alltså.

Men mitt under utställningen fick jag en chock, en sån där känsla så att jag nästan grät i vanlig ordning, för där fanns en bild på rent, överjävligt djurplågeri - kalvhetsning, sådant som man ägnar sig åt i något land någonstans på jorden. Män på hästar hetsar en vettskrämd kalv till döds. Målet är att vara först med att slita tag i kalven och släpa den över en mållinje. Då har man vunnit. På bilden ser man ett tumult av hästar och män, och mitt i bilden kalven, sliten i bakbenet med huvudet slängande mot marken. Jag vet inte om den fortfarande var vid liv eller inte. Jag förstår inte hur det här kan förekomma och jag förstår inte hur PUB kan acceptera att ställa ut en sådan bild och kalla den konst. Jag har givetvis mailat dem idag och sagt min mening och jag kommer lite självklart inte att fortsätta som kund hos dem efter den här uppvisningen av vilken syn på liv som de står för.

Ibland - just nu - tror jag att jag bor på fel planet. För jag klarar inte av det här. Jag fixar inte detta ständiga djurplågeri, all grymhet, all total brist på respekt för livet. Det här förekommer överallt i världen och jag fixar det inte. Tvärtom, bilder som den här kan få mig att må dåligt i veckor. Det kan inte vara meningen att världen ska vara så här grym. Var gick det fel?

Överempatisk är ett ord jag har hört och kanske är det sådan jag är. Överempatisk, övermedkännande. Eller så bor jag bara på fel planet, som sagt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida