tisdag 26 januari 2010

2010-01-26

Stolt!
Jag och UP har pratat mycket om konceptet "Meat-free Tuesday" - alltså att uppmuntra köttätare att åtminstone en dag i veckan avstå från köttet och våga testa att äta vegetariskt. UP äter ju fortfarande kött även om han har dragit ner på det sedan han mötte mig och jag är glad att han är så flexibel och öppen för nya tankar, i stället för att bara som så många andra tycka att det här med förändring är jobbigt....

Igår vädrade jag mina tankar om Meat-free Tuesday på Djurens Rätts forum på Facebook - och jag har fått gehör! Jätteroligt! En tjej svarade mig att Paul McCartney redan kör detta koncept på måndagar, och självaste Djurens Rätts moderator svarade mig att det är en jättebra idé. Hemköp har tydligen hakat på en liknande trend, och i staden Gent kör man med köttfria torsdagar, har jag fått veta. Jag är så glad och stolt att jag har vågat säga min mening och att jag dessutom har blivit uppmuntrad - det gör att jag sträcker på mig lite extra. Det är så roligt när idéer ger resultat!

Igår såg jag på Djurpolisen i Phoenix på Animal Planet, och där var det en ansvarig för organisationen som uttalade sig. Hon sa att ju mer hon får se av människors grymhet mot djuren, desto mer växer hennes avsmak för människorna. Hon sa att varje gång hon tror att hon har sett det värsta så händer något ännu hemskare. Jag kan väldigt väl relatera till hennes känslor - själv kan jag stundtals nästan skämmas över att vara människa, med allt vad det innebär. Vi är kapabla till så fantastiskt mycket, och många av oss väljer så fel trots alla våra möjligheter. Det går att göra världen bättre - jag är säker på det.

2 kommentarer:

Anonymous Tezz från Kungens Kurva sa...

Det låter som en riktigt bra idé! Jag är själv köttätare men skulle absolut kunna tänka mig en köttfri dag varje vecka, finns ju så mycket gott och nyttigt utan kött.

26 januari 2010 kl. 14:32  
Blogger Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!
Vilken söt liten kyckling!

Jag äter mindre och mindre kött faktiskt.
Älskar fisk och skaldjur, men min man äälskar blodiga biffar.
Jag mår illa bara jag ser dem, hi,hi.

Vill du vara med i utlottningen av en underbar stickad klänning i mohair och ull, så kika in till mig.

Kram

♥♥♥Fröken Vit i Madickenhuset♥♥♥

26 januari 2010 kl. 17:14  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida