måndag 25 januari 2010

2010-01-25

Om jag kunde förändra världen...
Om jag kunde göra en enda sak för att förändra världen till det bättre, då skulle jag se till att allt djurplågeri tog slut en gång för alla. Jag skulle se till att djurförsök förbjöds, att alla människor slutade äta kött och att djuren fick samma värde och samma status som människor, för att också få förtjäna samma respekt och rättigheter till ett bra liv i trygghet och lycka.

I lördags var Svenska Dagbladets första nyhet, med stort uppslag i tidningen, att många slaktdjur idag slaktas enligt halal- och koshermetoden, som innebär att djuret får halsen avskuren och sedan förblöder till döds utan någon som helst bedövning. Det här är så fruktansvärt så jag klarar knappt ens att skriva om det. För mig är det ingen nyhet, men jag tycker ändå att det är fantastiskt bra att en av Sveriges största dagstidningar skriver om det här. Informationen måste komma fram för att få folk att öppna ögonen och det enda sättet är att berätta precis hur det är, beskriv varenda vidrig detalj, visa bilder som är så hemska så att människorna inte glömmer dem i första taget. Låt folk veta och låt dem sedan ta ställning - tycker de att detta är OK så kan de fortsätta äta kött, tycker de inte att det är OK så slutar de. Väldigt enkelt.

Jag vet mycket av det här redan, men jag kan ändå inte låta bli att läsa och titta på bilderna, och givetvis gråter jag, givetvis etsar bilderna sig fast i mitt medvetande, så hårt att jag inte kan sluta tänka på det. Men det är värt det om det kan hjälpa, det är värt det om jag kan rädda ett enda djur genom mitt ställningstagande att inte äta kött. ´

Det jag egentligen borde göra med mina pengar är att öppna ett "Chimp Eden" för slaktdjur. Ge dem ett bra hem, stora gröna hagar att leka i, trygghet och kärlek och det bästa liv som tänkas kan. Det skulle vara att göra något vettigt för pengarna. Det skulle göra skillnad.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida